کود بیولوژیک حاوی مواد غذایی برای گیاه طراحی شد

حسین بشارتی کلایه، مجری طرح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: در خاک‌های آهکی که اکثر اراضی کشاورزی ایران تشکیل می‌دهند، برخی عناصر غذایی ضروری برای گیاه نظیر فسفر، آهن، روی، مس و منگنز ثبت شده و از دسترس گیاهان خارج می‌شوند لذا کمبود عناصر غذایی و پایین بودن کارایی مصرف کود، یکی از عوامل محدود کننده تولید محصولات زراعی و باغی در کشور محسوب می‌شوند.
 
وی، افزود: کمتر از بیست درصد کودهای فسفری وارداتی که سالانه در کشور مصرف می‌شود (حدود پانصد تا هفت صد هزار تن) توسط گیاهان جذب می‌شود.
 
بشارتی کلایه، تصریح کرد: استفاده از گوگرد عنصری به عنوان فراوان‌ترین و اقتصادی‌ترین ماده اسیدزا، یکی از راهکارهای مقابله با کمبود عناصر غذایی و  بهبود وضعیت تغذیه‌ای گیاهان در خا‌های آهکی است.
 
وی، اظهار داشت: کود زیستی تولید شده به صورت پودر نرم و نمناک حاوی بیش از 10 میلیون سلول باکتری تیوباسپلوس در هر گرم است، که این باکتری‌ها می‌توانند در اکسایش گوگرد عنصری هستند و این فرمولاسیون می‌تواند باکتری‌ها را برای مدت طولانی به صورت فعال در خود نگهدارد.
 
بشارتی کلایه، تصریح کرد: استفاده از این کود زیستی به همراه گوگرد مازاد و فراوان موجود در کشور توانسته جایگزین بخشی از کودهای شیمیایی وارداتی شود. 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا