سیگار را ترک کنید ، حتی در کهنسالی

همه افراد از خطرات سیگار کشیدن آگاه هستند و می دانند که سرطان ریه و ناراحتی های تنفسی جزء رایج ترین بیماری های مرتبط با کشیدن سیگار به حساب می آیند . با این حال خیلی از افراد نمی دانند که با ترک سیگار از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری خواهند کرد حتی اگر فردی در سنین بالا قرار داشته باشد .

پژوهش های جدید نشان می دهند که اگر شما سیگاری بوده و می خواهید خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته قلبی را کاهش دهید ، باید سیگار را به طور کامل ترک کنید حتی اگردر سن 60 سالگی باشید .

محققان مرکز تحقیقات سرطان آلمان در این پژوهش ها  به بررسی 25 مطالعه فردی پرداختند و داده های زیادی از بیش از نیم میلیون نفر با سن 60 سال یا بیشتر را جمع آوری کردند . بر اساس این پژوهش ها ، آمار افراد سیگاری که به دلیل بیماری های قلبی و عروقی در طول یک سال جان خود را از دست می دهند به نسبت افراد غیر سیگاری ، در حدود دو برابر بیشتر است . قابل توجه است که افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به تعداد سیگارهایی که یک فرد در طول عمر خود می کشد ، بستگی دارد . پس از ترک سیگار احتمال خطر ابتلا به این بیماری کاهش پیدا خواهد کرد . به طور متوسط خطر ابتلای افرادی که ترک سیگار کرده اند به بیماری های قلبی و عروقی ، 1.3 برابر افرادی است که در زندگی خود هرگز سیگار نکشیده اند.

اوت مونس (Ute Mons) و همکارش برای دستیابی به نتایج فوق ، از یک روش جایگزین استفاده کردند تا بتوانند نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل متا meta-analysis ( یا فرا پژوهش که در آن داده‌ های به دست ‌آمده از پژوهش‌ های مختلف را یکجا گردهم ‌آورده و سپس بررسی می کنند ) را ارزیابی کنند . آن ها در این تحلیل ، تعداد سال هایی را که سیگار کشیدن باعث تسریع مرگ ناشی از بیماری های قلبی شده را محاسبه کرده اند . آنها دریافتند که سن افراد سیگاری که در اثر بیماری های قلبی – عروقی جان خود را از دست داده اند، به طور متوسط ، پنج سال و نیم کمتر از افرادی است که در زندگی خود هرگز سیگار نکشیده اند .

پروفسور هرمان برنر (Hermann Brenner) در این رابطه می گوید : برای ترک سیگار هرگز دیر نیست حتی برای افرادی که از سن بالایی برخوردار هستند این ترک سیگار می تواند منافع و فواید قابل توجهی در سلامت فرد داشته باشد و می تواند در کاهش و یا جلوگیری از حملات و سکته قلبی موثر باشد .

 منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا