داروی دیابت، رشد پارکینسون را متوقف می‌کند

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دانشمندان در بررسی هایی که به تازگی انجام داده اند، دریافتند که استفاده از داروهایی که در درمان دیابت نوع ۲ به کار می رود، می تواند مانع از پیشرفت و مدیریت بهتر علائم پارکینسون می شود اما همچنان مانع از مرگ سلول های مغزی نمی شود.

محققان آزمایش های خود را روی ۶۲ بیمار مبتلا به پارکینسون انجام داده اند و دریافتند که این درمان توانست مانع از پیشرفت علائم بیماری شود. دانشمندان دانشگاه کالج لندن نسبت به تأثیر درازمدت این دارو هشدار داده اند که به مطالعه و بررسی بیشتری نیاز دارد.

در بیماری پارکینسون، مغز به طور پیشرونده آسیب می بیند و سلول هایی که مسئول تولید هورمون دوپامین هستند، از بین می روند. این آسیب های مداوم منجر به لرزش اندام ها، دشواری در حرکت و در نهایت مشکل در حافظه می شود.

درمان هایی که برای بیماری پارکینسون به کار می رود، با بالا بردن میزان ترشح هورمون دوپامین، علائم بیماری را مدیریت می کند اما مرگ سلول های مغزی تداوم می یابد و بیماری تشدید می شود. هیچ دارویی باعث توقف این رویداد نمی شود.

محققان در نیمی از افراد شرکت کننده در آزمایش داروی دیابت و در نیمی دیگر، داروهای مشابه دادند. این در صورتی بود که تمام بیماران در این مدت از داروهای معمول خود نیز استفاده می کردند. علائم بیمارانی که تنها از داروهای معمول استفاده می کردند، طی ۴۸ ساعت کاهش یافت. اما بیمارانی که از داروی دیابت exenatide استفاده کردند، دچار ثبات بیشتری در بیماری شدند. در واقع، مصرف این دارو وضعیت بیماران را بهبود می بخشد.

محققان باید این دارو را به مدت طولانی تری مورد مطالعه و آزمایش قرار دهند تا بتوانند اثرات قابل توجهی را در بیماران مشاهده کنند. معمولا پیشرف بیماری پارکینسون با داروهای معمول به آهستگی و طی ۶۰ هفته اتفاق می افتد اما مصرف این دارو می تواند روز به روز علائم را در بیماران بهبود بخشد.

این دارو، در واقع با تأثیر روی حسگر هورمونی موسوم به GLP-۱ میزان قند خون را کنترل می کند. این حسگرها در سلول های مغزی نیز یافت می شوند. محققان بر این باورند که این دارو باعث می شود سلول های مغزی سخت تر کار کنند تا بتوانند از نابودی نجات یابند. این همان دلیلی است که باعث شده دانشمندان آن را روی مبتلایان به آلزایمر هم آزمایش کنند.

نتایج به دست آمده در حال حاضر نشان می دهد که داروی دیابت exenatide می تواند روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد به طوری که تاکنون هیچ درمان دیگری موفق به این کار نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا