بررسی قدیمی ترین دندان های انسان مدرن

پژوهشگران بر اساس مطالعاتی که  روی دو دندان کشف شده از دو سایت پیش از تاریخی در شمال ایتالیا انجام داده اند ، دریافتند ، این دندان ها قدیمی ترین دندان انسان مدرن بوده که از نظر زمانی با اواخر دوره نئاندرتال ها تداخل داشته است .

این تیم تحقیقاتی از پژوهشگران ایتالیایی و آلمانی ، به آنالیز و بررسی این دو دندان پرداختند . قابل ذکر است که این دندان ها از سایت هایی متعلق به دوره پیش از تاریخ در منطقه Riparo Bombrini در رشته کوه های آلپ لیگوریان غربی (Western Ligurian Alps) و منطقه Grotta di Fumane در کوه های لسینی غربی (Western Lessini Mountains) واقع در شمال ایتالیا کشف شده اند .

لازم به ذکر است که  یکی از این دو دندان ، دندان شیری افتاده کشف شده در سال 1976 میلادی بوده و دیگری دندان شیری بالایی افتاده که در سال 1992 میلادی کشف شده  است اما تا کنون نتایجی قابل توجهی از بررسی های انجام شده به دست نیامده بود .  

استفانو بانازی (Stefano Benazzi) انسان شناس جسمانی دانشگاه بولونیای ایتالیا (University of Bologna) و سرپرست این تیم تحقیقاتی در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : " امروز به لطف فن آوری های جدید و روش های دیجیتالی مانند استخراج دی ان ای باستانی  و پرتونگاری مقطعی با وضوح بالا و تاریخ گذاری رادیو کربن ، این اطلاعات به دست آمده است . "

او در ادامه اظهار داشت ، تحقیقات نشان دادند که این دندان ها به آناتومی بدن انسان مدرن تعلق دارد و زمان آن به 42 تا 40 هزار سال پیش ، دوره ای که فرهنگ پیش از تاریخ در سراسر اروپا  گسترش پیدا کرده بود ، درست قبل از ، از بین رفتن کامل نئاندرتال ها ، باز می گردد . به طور خاص ، ما این دندان ها را به فرهنگ پروتواوریگنیشن (Protoaurignacian culture) نسبت داده ایم که از تکنولوژی های تازه در صنعت ضربه زدن به سنگ برای ساخت ابزار سنگی و ابزار استخوانی برخوردار بوده و از زیور آلات شخصی بسیاری استفاده می کردند .

از آنجایی که فرهنگ پروتواوریگنیشن (Protoaurignacian culture) با زمان آخرین نئاندرتال ها یکی بوده ، این مساله می تواند در تشخیص از بین بردن نئاندرتال ها توسط سازندگان این فرهنگ موثر بوده باشد .

استفانو بانازی در این رابطه چنین توضیح می دهد : " این موضوع بدین معناست که ورود انسان های هوشمند (Homo sapiens) در اروپا به واسطه فرهنگ پروتواوریگنیشن صورت گرفته که ممکن است علت نهایی از بین رفتن نئاندرتال ها که در حدود 39 هزار سال پیش ناپدید شدند ، باشد . این مطالعات می تواند دلایل قوی و مستندی برای درک تعامل بین انسان مدرن و نئاندرتال ها ارائه دهد که برای مبحث از بین رفتن نئاندرتال ها و انقراضشان مفید باشد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم (Science) به چاپ رسیده است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا