جهاددانشگاهی موجب تحول نظام دانشگاهی شده است

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر محمد جواد سلجوقی با اشاره به سی و هفتمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی بر اساس انتظار و یک نیاز شکل گرفته است؛ یکی از عوامل اصلی که جهاددانشگاهی توانسته به بسیاری از اهداف خود دست یابد، استقلال این نهاد است و جهاد دانشگاهی به عنوان یک ارگان که به بودجه‌های عمومی وابستگی نداشته و خود درآمدزایی می کند، توانسته موفقیت‌های بسیاری را در کشور کسب کند.
وی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و پیشرفت علمی کشور، اظهار کرد: این موضوع به چگونگی شکل گیری علت وجودی جهاد دانشگاهی برمی‌گردد. جهاددانشگاهی یکی از مولودهای انقلاب است و بر اساس یک ضرورت شکل گرفته است، ضرورتی که تا حدودی به مسئولیت پذیری دانشگاه مرتبط است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی افزود: دانشگاه‌ها برای اینکه بتوانند نیازهای جامعه را در ابعاد مختلف پاسخگو باشند، نیازمند یک تغییربودند تا برخی نهادها در این زمینه ایجاد شوند؛ جهاددانشگاهی نهادی بود که برای پاسخگویی به نیازهای اجتماع از جمله ابعاد علمی، اقتصادی و فرهنگی از طریق دانشگاه به وجود آمد که این ابعاد، موضوعات بسیار  مهم و تاثیرگذاری به شمار می‌روند.
سلجوقی تصریح کرد: ما باید در نظر داشته باشیم که دانشگاه‌ها تا چه میزانی در گذشته کارایی داشته اند و تا چه اندازه توانسته‌اند از امکانات مادی و غیرمادی خود به صورت مطلوب استفاده کنند؛ به عنوان مثال اساتید و دانشمندانی که در دانشگاه‌ها بودند، طبیعتا نتوانستند انتظار جامعه را پاسخ دهند، به همین دلیل جهاد دانشگاهی در این زمینه  سعی کرد انتظار جامعه را با توجه به امکاناتی که در دانشگاه‌ها وجو دارد، پاسخ دهد و خوشبختانه در این زمینه فعالیت‌های مفید و تحولاتی نیز انجام داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های بزرگ جهاد دانشگاهی این است که  از منابع عمومی کم تر استفاده می کند و بیشتر سعی دارد به صورت مستقل از لحاظ اقتصادی خودش را اداره کند که توانسته است در این زمینه  موفقیت‌هایی  را نیز به دست آورد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی اضافه کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی ما علی‌رغم اینکه قابل توجه هستند، خروجی مورد انتظاری ندارند و علت آن این است که قابلیت اقتصادی بودن فعالیت‌های خود را درنظر نمی‌گیرند و نمی‌توانند نسبت مطلوبی را بین درآمد و هزینه برقرار کنند. اما جهاد دانشگاهی به دلیل استقلال مالی خود  توانسته به عرصه های جدید وارد  شود و خلاقیت از خود نشان دهد، بنابراین این عملکرد جهاددانشگاهی می‌تواند الگویی برای دستگاه‌های به بودجه های دولتی وابسته اند، باشد.                    
سلجوقی بااشاره به توجه به  ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در کشور، گفت: با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فنی کمک قابل توجهی در سطح  استان و کشور داشته باشد، می تواند از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی که  ابعاد مختلف فعالیت می‌کند و یک نهاد چند بعدی محسوب می‌شود، بهره مند شود.
وی با تاکید براینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد مطرح در حوزه علمی و فناوری کشور شناخته شده است، اظهار کرد: اصل مهمی که نباید فراموش کنیم این است که اگر جهت و اهداف فعالیت‌های ما مشترک باشد، تعامل و همکاری به خودی خود ایجاد می شود و در بسیاری از موارد عدم آگاهی از اهداف مشترک باعث عدم همکاری می شود، بنابراین در این زمینه بایستی اطلاع رسانی و آگاهی‌های لازم داده شود و اگر این اتفاق بیفتد همکاری‌های بیشتری  از گذشته  صورت خواهد گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا