ترسیم ساختار سه بعدی فعالیت های آتش فشانی

مطالعات جدید زمین شناسان نشان می دهد که یک توده بسیار عظیم از مواد مذاب در زیر منطقه پارک ملی یلو استون Yellowstone National Park در ایالات متحده آمریکا قرار دارد که دارای حجم زیادی آب داغ و سنگ های مذاب است .

در این مطالعات پژوهشگران با استفاده از تکنولوژی پرتو نگاری لرزشی  seismic tomography  ، ابعاد و اندازه این حجم بزرگ مواد مذاب را شناسائی و مدل سازی کردند . مطالعات انجام شده نشان می دهد که در حال حاضر خطر افزایش این مواد و بروز آتش فشان در این منطقه وجود ندارد ولی این مطالعات سبب شد تا پژوهشگران به نحو دقیق تری به ساختار تشکیل دهنده درونی آتش هشان های بزرگ پی ببرند .

سین هوا هوانگ Hsin-Hua Huang  سرپرست این تیم پژوهشی و از اساتید مرکز مطالعات زمین شناسی و ژئوفیزیک دانشگاه اوتا University of Utah در باره این موضوع اعلام کرد : ” با مطالعه این مواد مذاب در پارک یلو استون ، برای نخستین بار ، پژوهشگران قادر به تصویر سازی و بازسازی مدل سیستم لوله های فعال مواد مذاب آتش فشانی شده اند . این  کشفیات شامل بررسی و کشف حفره های فوقانی و قشری مواد مذاب است که پیش از این هم در مورد ان اطلاعات کافی داشتیم و البته در این مطالعات ، لایه های تحتانی این توده های گداخته نیز برای نخستین بار مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و مدل سازی شد . در این مطالعات همچنین کانال های ارتباطی لایه های زیرین و فوقانی نیز کشف شدند .”

دانشمندان با استفاده از این یافته ها ، از طریق مطالعه لرزش های امواج صوتی ارسال شده به لایه های مختلف مواد مذاب در زیر زمین ، قادر به ترسیم سه بعدی لوله های آتش فشانی اعماق زمین و صخره های مذاب آن  شدند .  بر اساس این مطالعات مشخص شد که این منبع بزرگ مواد مذاب ، دارای حجمی برابر با 11 هزار مایل مربع بوده و مواد مذاب فوق در عمق 12 تا 28 مایلی  ( 19 تا 45 کیلومتری ) زمین واقع شده اند .

از سوی دیگر فان چی لین Fan-Chi Lin دستیار پزوهشی در این پروژه اعلام کرد : ” هر گونه اطلاعات جدید درباره منبع اتشفشانی یلو استون و سیستم آن ، قطعه ای از معما و پازل ساختار آتش فشان ها را کامل کرده و ما را در فهم دقیق تر سیستم عملکرد آتش فشانی ، یاری می کند . در حقیقت  اگر ما قادر به درک بهتر خواص حرکت و انتقال مواد مذاب باشیم ، قادر به شناسائی دقیق تر این چرخه ها بوده و می توانیم زمان فعالیت آن ها را تخمین بزنیم “

پارک ملی yellow stone national park که در جنوب ایالت مونتانا در کشور ایالات متحده آمریکا قرار گرفته ،  بزرگترین منطقه طبیعی حفاظت شده در این کشور شناخته می شود   که مساحتی بالغ بر هشت هزار و نهصد کیلومتر مربع را شامل می شود .

بخش بزرگی از پارک ملی yellow stone  در سلسله کوه های راکی قرار دارد و بیشتر به دلیل ویژگی های خاص زمین شناسی و همچنین چشم اندازهای زیبای طبیعی خود مشهور است . برای معرفی این پارک طبیعی تنها کافی است که اشاره کنیم بیش از دویست دهانه آب جوشان  ، ده هزار چشمه آب گرم و تعداد زیادی دهانه آتش فشان که از آن ها بخار و خاکستر فوران می کند در این منطقه قرار گرفته است . طبیعت پارک ملی yellow stone بسیار گوناگون و متنوع است .

یکی از مهمترین عوارض طبیعی این منطقه حفاظت شده ، چشمه آب گرم نیلوفر صبحگاهی است که  جز  عجیب ترین و زیباترین مناطق طبیعی جهان محسوب می شود . این برکه به جهت داشتن آب گرم دائمی و مواد معدنی غنی ، دارای جلبک هایی رنگینی است که در آب های گرم و با مواد معدنی بالا رشد می کنند که البته یکی از دلایل زیبایی برکه نیز به شمار می روند . عمق و ژرفای این چشمه زیبا بیش از هفت متر است.

برخی دیگر  از مهمترین و اصلی ترین مناطق پارک ملی yellow stone national park  عبارتند از :  آبفشان باسین  ، دره بزرگ سنگ زرد  ، دره هایدن ، چشمه های آب گرم ماموت ، دریاچه سنگ زرد yellow stone  ، دره لامار  و تاور فال ( آبشار برجی شکل )