کاربرد سویا در پاک کنندگی لکه‌های نفتی

سویا یکی از انواع حبوبات بومی جنوب شرقی آسیا است که از بهترین منابع لسیتین به حساب می‌آید. لیستین سویا یکی از موادی است که بیشترین کاربرد را در تولید مواد غذایی اعم از نوشابه‌ها تا کیک‌های شکلاتی دارد. دانه‌های سویا به دلیل کاربردهای بسیار، خاصیت خوراکی‌ و ضد سرطانی‌اش بسیار پرکاربرد هستند که حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون هستند. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ارتباط است. دانشمندان به تازگی نقش جدیدی از این ماده را شناسایی کردند که توانایی دیسپرسه کردن یا پراکنده کردن ذرات نفت است. پژوهشگران در این تحقیق یک روش بسیار جدید جهت پاکسازی آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد کردند که نتایج مطالعه آنها در مجله شیمی و مهندسی پایدار ای.سی.اس منتشر شد.

رام.بی گوپتا و همکارانش اظهار می‌کنند: «استفاده از مواد شیمیایی پراکنده کننده یکی از روش‌های بسیار موثری است که کمک می‌کند به سرعت از شر مواد نشتی نفتی خلاص شویم». عمل دیسپرسه کردن شامل شکستن ذرات نفت به قطرات کوچکی است که بعدا توسط باکتری‌ها تجزیه می‌شوند. اما برخی از دیسپرس کننده‌ها می‌توانند برای موجودات آبزی و محیط زیست خطرناک باشند. بنابراین گروه تحقیقاتی گوپتا با استفاده از مواد  طبیعی و فعال سطحی بی خطر این کار را انجام دادند. آنها با استفاده از یک محرک سطحی بی‌خطر باعث شکسته شدن مایعات به ذرات کوچکتر شدند و در نتییجه جذب آن‌ها را بیشتر کردند تا ببینند که آیا این ماده بدون اثرات منفی می‌تواند کار مشابهی را انجام دهد.

در ابتدا پژوهشگران لیستین سویای خام را که یک ماده محرک سطحی موثر است و در غذاها به جای اجزای چربی استفاده می‌شود را جدا کردند. سپس آنها آمایش‌هایی انجام دادند تا بدانند که چگونه این محرک سطحی می‌تواند روغن را درداخل آب تجزیه کند. نتایج آزمایش‌ها نشان دادند که لیستین موجود در سویا به عنوان یک ماده محرک سطحی بی خطر می‌تواند شکسته شدن نفت به ذرات کوچکتر را بدون برجای گذاشتن اثرات منفی در محیط زیست  به صورت بهتری انجام دهد. آنها دریافتند که ترکیبات دیسپرس کننده طبیعی بسیار خوب یا بهتر از تجزیه کننده‌های تجاری عمل می‌کنند.

لیستین ترکیبی از دی گلیسرید اسیدهای چرب استئاریک، پالمیتیک و اولئیک با استرکولین اسید فسفریک است که ویژگی امولسیون‌سازی و روان سازنده (چرب کنندگی) دارد و یک ظاهر کننده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا