مطالعه آماری و آنالیز مهاجرت های دریائی باستان

بررسی روند گسترش جوامع اولیه انسانی در میان جزایر اقیانوس آرام ب، یکی از موضوعات مورد بحث و مناقشه بین پژوهشگران است . به همین دلیل به تازگی تیمی از پژوهشگران دانشگاه اوتا University of Utah به سرپرستی آدریان بل Adrian Bell با طراحی مدلی آماری ، به بررسی روند مهاجرت اقوام مختلف از مسیر های دریائی در اقیانوس آرام پرداختند . آن ها برای دستیابی به این اطلاعات ، از مدل گسترش اپیدمیولوژیک بیماری های بین انسان ها و حیوانات استفاده کرده اند .

این پژوهشگر آمریکائی در مورد موضوع فوق اعلام کرد : " ما برای این مدل سازی ، از الگوهای مهاجرتی سرایت بیماری های مختلف در جزایر غیر مسکونی استفاده کردیم . "

این تیم تحقیقاتی از مدل آنالیزی فوق جهت بررسی تئوری های مختلفی به منظور کشف چگونگی مهاجرت اقوام لاپتیا Lapita که در بازه زمانی 1600 تا 500 پیش از میلاد در بخش هائی از اقیانوس آرام زندگی می کردند ، به جزایر متعدد این منطقه ( به طور ویژه بیست و چهار جزیره ) ، بهره برده اند . در این مسیر ، یافته ها و اطلاعات باستان شناسانه باقی مانده از این اقوام مورد توجه قرار داشت .

متغیر های مد نظر قرار گرفته در این تحقیقات آماری ، عبارتند از : ابعاد و مساحت جزیره ، فاصله آن با سایر جزایر ، الگوی وزش باد و نوع سلسله مراتب اجتماعی رایج در بین مردم ساکن این جزایر .

سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد : " در این مدل مشخص شد که هر چه به زمان جلوتر حرکت می کنیم ، برخی از جزایر جدید مورد بهره برداری قرار می گیرند . این موضوع کاملا منطبق با یافته های علمی و مدل های ترسیم شده است . "

محققان در این تحقیقات همچنین دریافتند که این مردم باستانی و با توجه به سطح تکنولوژی بسیار ضعیف دریانوردی در آن روزگار ، تنها به صورت بی هدف و بی مقصد به تردد در مسیر های دریائی نمی پرداختند و دارای استراتژی مشخص و تعریف شده ای بودند که بر اساس آن راه ها و مسیر های دریائی خود را بر پایه جریان های آبی و وزش باد تعیین کرده و بیشتر به سمت جزایر بزرگتر که قابلیت دیده شدن از مسافت های دورتری را دارند ، سفر می کردند .

آدریان بل در این ارتباط تاکید کرد : " در این تحقیقات ما توانستیم اثبات کنیم که چگونه می توان فراتر از نتیجه گیری از روایات قابل قبول و تفسیرهای رایج در باستان شناسی ، از این اطلاعات برای توسعه مدل های واضح و روشنی از استراتژی های مهاجرتی انسان ها در روزگار گذشته استفاده کنیم . این آزمایش ها دارای دقت بالائی هستند . "

شرح کامل این پژوهش و آنالیز آماری انجام شده توسط گروه فوق ، در آخرین شماره مجلمه علمی American Antiquity منتشر شده است .  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا