تصاویر دیده نشده ای از پرستاری ماده شیر از یک توله پلنگ

به طور معمول، شیر و پلنگ، توله های یکدیگر را می کشند تا رقابت برای غذا در آینده را از بین برده و شانس زنده ماندن فرزندان خود را افزایش دهند.

اما کارشناسان منطقه حفاظت شده Ngorongoro در تانزانیا موفق به ثبت یکی از نادرترین رفتارها میان دو دشمن طبیعی شده اند. در این تصاویر، یک ماده شیر 5 ساله در حال مراقبت و نگهداری از یک توله پلنگ 3 هفته ای دیده می شود؛ این تصاویر در تاریخ 12 ژوئیه (22 تیر) تهیه شده اند.

(تصویر: Ndutu Lodge)

لوک هانتر، مدیر مرکز حفاظت از گربه سانان Panthera تأکید کرد: به فرزندی پذیرفتن توله ها در میان اعضای یک گونه از گربه سانان دیده شده است، اما پذیرفتن توله گونه دیگر در میان گربه سانان بزرگ، بسیار نادر است و مورد اخیر واقعا منحصر بفرد محسوب می شود.

هانتر تأکید کرد: این واقعیت که ماده شیر به تازگی صاحب فرزند شده است، یک عامل حیاتی است. حیوان از لحاظ فیزیولوژیکی آماده مراقبت از توله ها است و توله پلنگ کوچک این شانس را آورده است که تحت مراقبت ماده شیر قرار بگیرد.   

ماده شیر که Nosikitok نام دارد، اواسط ماه ژوئن (اواخر خردادماه) دومین توله خود را بدنیا آورد؛ گرچه هیچکدام از دو توله اکنون با وی نیستند. توله پلنگ نیز تقریبا همسن و سال توله های شیر است و از لحاظ جسمی شباهت زیادی با آنها دارد.

(تصویر: Ndutu Lodge)

هانتر خاطر نشان کرد: تاکنون موردی مشابه این نمونه مشاهده ندیده بودیم. این احتمال وجود دارد که ماده شیر، دو توله خود را از دست داده باشد و توله پلنگ را در وضعیت آسیب پذیری یافته و مراقبت از آن را برعهده گرفته است.

هانتر اما در عین حال گفت: حتی درصورتی که ماده شیر به مراقبت های خود ادامه دهد، شانس بقای توله پلنگ بسیار کم است؛ چرا که غرور ماده شیر این اجازه را به او نمی دهد. شیرها دارای روابط اجتماعی بسیار قوی و پیچیده ای هستند. آنها از طریق چشم ها و غرش، براحتی می توانند فرزندان خود را از میان توله های دیگر تشخیص دهند؛ در این شرایط احتمال کشته شدن توله پلنگ بسیار زیاد است.  

(تصویر: Ndutu Lodge)

انسان تقریبا تهدید جدی برای توله های این گربه سانان بزرگ محسوب نمی شود. تلاش های زیادی برای محافظت از شیرهای منطقه Ngorongoro صورت گرفته است که از آن جمله می توان به اقدامات پیشگیرانه برای حمله شیرها به دام ها، پیدا کردن دام های گمشده، درمان دام هایی که توسط شیرها مورد حمله قرار گرفته اند، اشاره کرد. سال گذشته از شکار 26 قلاده شیر جلوگیری شد که ماده شیر Nosikitok یکی از آنها محسوب می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا