پروژه استخراج مواد ارزشمندازضایعات قارچ

 به گزارش سیناپرس،به نقل از زیست فن،اخیرا در اروپا پروژه‌ای تخت عنوان “Funguschain”، با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های مرتبط آغاز شده است. هدف این پروژه به دست آوردن مواد باارزش و پایدار، همچون پاک‌کننده‌های ضد‌میکروبی و زیست‌تخریب پذیر، و پلاستیک‌های دوستدار محیط‌زیست از ضایعات قارچ است که می‌توان از آن در مصارف خانگی و غذایی بهره گرفت. به باور محققان، حدود چهار سال زمان، برای ارزیابی دقیق نتایج پروژه نیاز است.

در این پروژه از روش‌های استخراج نوین متوالی، که توسط گروه تحقیقاتی NANOBIOPOL ارائه شده، بهره گرفته می‌شود. در سال ۲۰۰۸ این گروه تحقیقاتی به هدف مطالعه بر روی مواد زیستی زیست‌تخریپ‌پذیر و پایدار، شکل گرفت.

مقالات زیادی توسط آن‌ها در رابطه با استخراج مواد باارزش از منابع طبیعی ثبت شده. این گروه تحقیقاتی فرایندی را تحت عنوان «استخراج به کمک ریزموج» ابداع کرده که می‌توان از آن در استخراج مواد آنتی‌میکروبی، آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها و پلی‌ساکاریدها بهره گرفت. بعد از استخراج مواد پر ارزش، می‌توان از مواد باقیمانده در تولید کمپوست و سوخت‌زیستی بهره گرفت، که منجر به پایدارتر شدن و اقتصادی‌تر شدن فرایند می‌شود.

بودجه‌ای معادل با یازده میلیون یورو، برای این پروژه در نظر گرفته شده که قرار است توسط کنسرسیوم صنایع مبتنی بر زیست‌فناوری، تامین شود. این کنسرسیوم برنامه تحقیقاتی ۲۰۲۰ اروپا را دستور کار خود قرار داده ‌است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا