صداي زمين را بشنويم

تقریباً چند دهه است که زنگ های خطر برای زمین به صدا درآمده است. روزی نیست که خبرها و گزارش هایی از سراسر جهان مخابره نشود و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست و به خطر افتادن زندگی روی کره زمین نباشد. روز زمین پاک، یکی از این زنگ های خطر است که در همه جای دنیا شنیده می شود. جان کانل، مؤسس روز زمین، علت نام گذاری 21 مارس به عنوان «روز زمین» را شکرگزاری و جشنی می داند برای اینکه بیندیشیم و تعهدات خود را برای مراقبت و حفاظت از زمین، هر چه بهتر و بیشتر به اجرا درآوریم.

امروزه با پیشرفت هر چه بیشتر صنعت و فن آوری، زمین و زیست در آن با دشواری های روزافزونی روبه رو می شود. همراه باعصر محصولات الکترونیکی دیجیتال و روند سریع تغییرات در این حوزه، شرکت های تولیدکننده برای حفظ برتری تجاری خود و افزایش سودآوری، به تولید انواع کالاهای خوش آب و رنگ و روزآمد، با موادی شیک و پرزرق و برق و در عین حال شکننده، با بهره گیری از مواد ارزان قیمت روی آورده اند. بدین ترتیب، به رغم محصولات الکترونیکی دهه های پیشین که با عمری طولانی، قطعات یدکی و ضمانت تعمیر به مشتری همراه بودند، امروز، شاهد موجی از انواع کالاهای با عمر کمتر از شش ماه هستیم که به زودی از رده خارج و به زباله دانی انداخته می شوند. اما نکته حائز اهمیت این است که این کالاها دارای مقادیر فراوانی از انواع فلزهای سمی و مهلک نظیر سرب، کادمیوم، جیوه، کرومیوم و باریوم هستند که به دلیل فقدان قوانین مربوط به بازیافت این محصولات، عمدتاً روانه آب و خاک و طبیعت می شوند. لذا باید این زباله های عصر مدرن را بمب ساعتی در حال انفجار دنیای امروز دانست.

متاسفانه این موضوع در کشور ما بیشتر به چشم می خورد به طوری که هرجا قدم می گذاریم حجم عظیمی از زباله دیده می شود که به حال خود رها شده اند. از سواحل خلیج فارس تا دریای مازندران که مقصد بسیاری از مسافران برای دیدن این شگفتی هاست تبدیل به دریایی از زباله و مواد زائد شده است.

روز زمین پاک بهترین فرصت برای فرهنگ سازی وشروعی برای ایجاد محیط زیست سالم و پاک است.اما در ایران خصوصا درتهران که به ازای هر یک شهروند چندین موش در جوی و خیایان ها به دلیل آلودگی دیده می شود،هیچ صدای هشداری به گوش نمی رسد. حتی آلودگی زمینی که هرروز نفس کشیدن را سخت تر می کند ، انگار برای هیچ کدام مان زنگ هشداری محسوب نمی شود.

همچنین ازطرافی دیگر در روزهاي شلوغي كه همه مسؤولان محيط زيست و مسؤولان شهري از زمين پاك حرف مي‌زدند و خبرهايشان را می خوانیم و می شنویم، هيچ بروشور آموزشي در زمينه بازيافت و تفكيك زباله بين شهروندان توزيع نمي شود، در حالي كه جدي‌ترين چالش پيش روي آنها كه نگران محيط زيست هستند عدم فرهنگ‌سازي و فقدان آموزش در اين زمينه است.

در هر حال طرفداران محیط زیست، بارها و بارها گفته‌اند تنها به یک روز بسنده نکنید و هر روز و همه جا به یاد زمین باشید و در حفظ پاکیزگی آن شده حتی قدمی کوچک بردارید. دست ياري به سوي زمين دراز كنيم وكمكي باشيم براي حفظ و نجات اين سياره پر از شگفتي؛ سياره اي كه براي من و توست و براي فرزندانمان. بياييد صداي زمين را بشنويم كه صداي وجدان ماست كه نسل هاي اينده آن را فرياد مي زنند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا