شناسائی برنج ده هزار ساله در چین

به تازگی تیمی از پژوهشگران و باستان شناسان چینی در مطالعات و بررسی های خود موفق به کشف شواهدی از کاشت و تولید برنج شده اند. این یافته ها در بستر رودخانه یانگ تسه انجام شده و بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، محل کشف آن، لایه های زیرین بستر این رودخانه است. باستان شناسان برای تعیین قدمت این دانه های برنج؛ از روش تاریخ گذاری رادیو کربن استفاده کرده و نتایج به دست آمده نشان می دهد که این دانه ها دارای 10 هزار سال پیشینه هستند.

مطالعات گیاه شناسی انجام شده در این زمینه نیز نشان می دهد که سیمای ظاهری گیاه برنج طی مدت زمان چند هزار ساله؛ تغییر کرده و ظاهر گیاه برنج در روزگار فعلی با نمونه های اولیه آن متفاوت است.

گفتنی است محوطه باستانی فوق، شانگشان (Shangshan) نام داشته و  وجود شرایط خاص محیطی در این محوطه سبب شده تا دانه های فوق در شرایط مناسبی حفظ نشده باشند و به همین دلیل بررسی های میکروسکوپی انجام شده روی آن ها منجر به کشف این موضوع نشده است که آیا این دانه های برنج از نوع گیاهان اهلی و کشت شده هستند یا به گونه های وحشی و خودرو تعلق دارند. البته امکان انتقال آن ها از محل دیگری به این سایت نیز وجود دارد که برای کشف پاسخ موارد فوق، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد. در حال حاضر مطالعات انجام شده نشان می دهد که این نوع برنج دارای ویژگی هایی از قبیل کوچک بودن دانه ها، نازک بودن و قابلیت پراکنده شدن هستند.

موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، کشف آثار باقی مانده از سبوس برنج در سفالینه های یافت شده در این محل است که نشان از استفاده گسترده این ماده غذائی در بازه زمانی فوق الذکر دارد. علاوه بر این در محوطه باستانی فوق، ابزارهای سنگی متعددی یافت شده اند که به گفته کارشناسان برای آسیاب کردن و استفاده از محصول برنج، کاربری داشته اند.

مطالعات گیاه شناسی انجام شده در این زمینه نیز نشان می دهد که سیمای ظاهری گیاه برنج طی مدت زمان چند هزار ساله؛ تغییر کرده و ظاهر گیاه برنج در روزگار فعلی با نمونه های اولیه آن متفاوت است.

منبع: archaeology.org

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا