دانشگاه ها بیشتر بر روی راهکارهای عملی امنیت در فضای مجازی سرمایه گذاری کنند

 دکتر افشین صندوقدار در حاشیه برگزاری پنل تخصصی "امنیت و حریم خصوصی در وب" در نخستین کنفرانس بین المللی وب پژوهشی به خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: فرهنگ سازی لازم باید در زمینه حفاظت از داده ها و استفاده از منشورهای اخلاقی برای ارایه پیام ها، نوع ذخیره سازی پیام ها و تبادل داده های رد و بدل شده صورت گیرد.

وی اظهار داشت: روش ها و الگوریتم های بسیار متعددی حتی توسط شرکت های خصوصی به صورت مقاله ارایه شده است که تنها لازم است تا با مطالعه این الگوریتم ها خط و مشی لازم تعیین و از آن پیروی کرد.

وی با بیان اینکه  از سال 2012 کنسرسیومی برای امنیت و نفوذ در جهان تشکیل شده است گفت: در این کنسرسیوم منشورهای اخلاقی، حریم ها و خط قرمزها با توجه به  نوع شبکه های اجتماعی و مخابراتی تعیین شده است چرا که هر دسته از این شبکه ها فناوری خاص خود و زمینه پژوهش و مطالعاتی خود را می طلبد.

 وی با بیان اینکه فضای مجازی امروزه به عنوان بخشی از فرهنگ خانواده ها تبدیل شده است، از این رو بحث امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است خاطرنشان کرد: ورود به حریم شخصی افراد نگران کننده است و برگزاری چنین کنفرانس هایی باعث افزایش دانش در بین دانشجویان و محققان می شود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری کارگاه امنیت و حریم خصوصی در وب این مبحث را در زمره مباحث روز دنیا عنوان کرد و گفت: انتظار می رفت که در این زمینه به ارایه راهکارهای عملی در این باره به جای ارایه تئوری  و فرضیه ها پرداخته می شد.

 

امنیت فناوری اطلاعات در ایران بسیار ضعیف است

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه امنیت در حوزه فناوری اطلاعات در کشور بسیار ضعیف عمل می کند گفت: همه نگرانی ما از این است که شعارهای خوبی در زمینه امنیت داده ها داده می شود اما بعد از مدتی متوجه می شویم که بارکدهای بانک های ما توسط دیگران هک می شود.

هکرها بیشتر افراد کنجکاو و دانشجویان جویای نام هستند

وی افزود: بیشتر هکرها در ایران شامل افراد کنجکاو و دانشجویان جویای نام هستند اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای این کار سرمایه گذاری خاصی می شود تا آسیب پذیری شبکه ها آشکار شود.

یک پیشنهاد: آموزش هدفمند هکرها برای آزمون های تست نفوذ

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد تا مسوولین کشوربا همکاری  انجمن های علمی و تحقیقاتی و صرف هزینه آموزش های هدفمندی را برای ارایه آموزش های لازم برای این هکرها و استفاده از استعدادهای آن ها را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین فرهنگ سازی لازم برای بانک ها و دیگر موسسات برای ارایه آموزش های لازم در خصوص تامین امنیت فراهم کنند.

صندوقدار خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما فقط به دنبال این هستیم که اتفاقات حملات افتاد و اما به دنبال این نیستیم که این اتفاقات چه خسارت هایی را از نظر مالی و زمانی به ما زده است.

وی خاطرنشان کرد: اسامی مختلفی در کشور تدوین شده و در حال فعالیت هستند اما محدوده فعالیت آن ها تنها به شرح وظایف آن ها محدود است و عمومیت ندارد.

 

 نهادی متولی حفاظت از داده ها دانش جمع آوری شده در بانک های اطلاعاتی نیست

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با ابراز نگرانی از اینکه هیچ نهادی متولی حفاظت ازنتایج آزمایش ها و دانش جمع آوری شده در بانک های اطلاعاتی نیست خاطرنشان کرد: این افراد توانایی محافظت از این داده ها را نداریم همانطور که نمی توانیم امنیت خود را به تنهایی در جامعه حفظ کنیم و نیاز به سازمان های انتظامی و قضایی داریم.

وی در خصوص فعالیت های انجام شده توسط پلیس فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات ) گفت: این نهاد دارای شرح وظایف محدود است و شاید نتواند تمامی بخش ها را پوشش دهد و نیاز به همراه سازمان ها، انجمن ها و نهادهی دیگر است.

صندوقداربا ذکر مثالی مبنی بر اینکه آیا تمامی سیستم امنیتی کشور تنها از سوی نیروی انتظامی تامین می شود خاطرنشان کرد: در این زمینه سپاه پاسداران و بسیج  و دیگر نهادهای مرتبط تامین می شود و همگی اذعان دارند که بدون کمک این نهادهای انقلابی نمی توان محافظت از این حجم جمعیتی صورت نمیگیرد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی افزود: باید این امکان را فراهم کنیم تا آموزش های لازم را به دستگاه ها و کارشناسان خود دهیم تا مدیران و کارشناسان خود را در حفظ، صیانت و نگهداری از داده های سازمانی آموزش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اکثر کشورهای توسعه یافته بخشی را دارند که مانند یک وزارت خانه عمل می کند که صرفا از سرویس های مجازی، فضای مجازی، امکانات، داده ها و فضای مجازی حفاظت می کند که تحت عنوان "تشخیص هویت" (CA) فعالیت می کنند.

پنل تخصصی امنیت و حریم خصوصی عصر چهارشنبه در نخستین کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا