انجام پروژه‏‌های هزینه‌خوردگی برای اولین بار در کشور

ماموریت اصلی پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، حفاظت و صیانت از منابع برای رسیدن به توسعه پایدار است، این پردیس هم اکنون به درجه ای از تکامل رسیده که فعالیت‌هایی نظیر مدیریت خوردگی، مدل‌سازی انتشار و شبیه‌سازی مهاجرت آلاینده‌ها در آب، خاک و هوا، طراحی و ساخت سامانه‌های تصفیه آب و پساب و مدیریت پسماندها، طراحی و اجرای فرآیند تبدیل زباله‌های آلی به کمپوست را عملیاتی کرده است.

 

به گزارش  ایسنا، مهندس محمود ترکی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت با تشریح دستاوردهای این مجموعه در سال 93 و دلایل موفقیت این پردیس اظهار کرد: به‏ طور کلی می‏‌توان گفت که کارها در این پردیس به‏ خوبی پیش رفته‏‌اند و پژوهشگاه در زمینه محیط زیست سال خوبی را پشت سر گذاشت و دو طرح با پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با رقمی بالغ بر هشت میلیارد تومان در دستور کار بود که با وجود این دو طرح، تقریبا همه پژوهشکده‏‌های این پردیس درگیر کار بودند. این کار ادامه برنامه چهارم است و چون پژوهشگاه در این کار موفق عمل کرده، مقرر شد برنامه پنجم را هم اجرا کند.

 

وی افزود: در این سال پژوهشگاه توانست به دانش فنی پاک‏سازی کنده‌های نفتی به روش زیستی دست یابد که در سال 1394 این پروژه اجرایی خواهد شد. از آن جایی که قوانین و مقررات بسیار سخت و نظام‌مند شده‏‌اند، دیگر نمی‏‌توان کنده‏‌ها را در دریا ریخت و انبوهی از کنده‏‌ها در مناطق مختلف وجود دارد که امیدواریم با پیگیری‌های انجام‏ شده بتوانیم به‏ طریق زیستی کنده‌ای این مناطق را پاک‏‌سازی کنیم.

 

ترکی خاطرنشان کرد: کار بسیار خوب دیگری که در این پژوهشکده انجام شده، پاک‏‌سازی تحت‏‌الارضی است. برای نمونه فعالیت‏های یکی از مراکز پتروشیمی موجب آلودگی خاک و آب در زیر زمین شده‏ است که پژوهشگاه فاز اول پروژه پاک‏‌سازی را آغاز کرده و توانسته آلودگی را شناسایی و نقشه آلودگی زیر زمین را نیز تهیه کند. فاز دوم این پروژه به زودی شروع می‌شود و به ‏طور حتم می‏‌توان گفت که این کار برای اولین بار در کشور در حال انجام است.

 

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در خصوص فعالیت پژوهشگاه در زمینه خوردگی گفت: متاسفانه دو مقوله خوردگی و محیط زیست درآمدزا دانسته نمی‌شوند و اصولا به آنها به چشم هزینه نگاه می‏‌شود و هزینه کمی برای پروژه‏‌های آنها اختصاص می‏‌یابد؛ ولی همکاران ما در این زمینه بسیار فعالیت کرده‌‏اند تا جایی که پژوهشگاه در زمینه خوردگی بیش از بیست آنالیز شکست را در صنعت انجام داده است.

 

وی افزود: در سال 1393 توانستیم پروژه‏‌های هزینه خوردگی به کارفرمایی پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز را در پژوهشگاه دنبال کنیم و این کار برای اولین بار در کشور در حال انجام است. در تمام دنیا هزینه‌‏های خوردگی کاملا مشخص‌ هستند، در صورتی که تا قبل از این در کشور تخمین زدن آنها ممکن نبود. فاز اول این پروژه در پالایشگاه گاز بید بلند انجام شد و فاز دوم آن نیز قرار است با همکاری شش پالایشگاه اجرایی شود.

 

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: سند خوردگی در سطح وزارت نفت نیز با رهبریت پژوهشگاه تهیه شده که فاز اول این سند بحث مدیریت خوردگی است که در شرکت گاز ارائه شده و چگونگی انجام آن در حال بررسی است. نکته مهم این است که تاکنون همگان به بحث خوردگی و بازرسی فنی توجه داشته‏‌اند، ولی برای اولین بار سند خوردگی نیز در حال تهیه است.

 

وی در مورد میزان اهمیت بحث درآمدزایی مقوله خوردگی برای پژوهشگاه گفت: به طور حتم درآمدزایی از این زمینه برای ما بسیار مهم است و در این زمینه با استفاده از نیروهای متخصص، باتجربه و جوان و امکانات مناسب توانسته‏‌ایم فعالیت‌های خوبی را به سرانجام برسانیم. برای مثال پژوهشگاه در زمینه مدیریت خوردگی پروژه‏‌ای را به شرکت گاز و پروژه‏‌هایی را نیز به شرکت‏هایی مانند POGC و منطقه ویژه ارائه کرده است و امیدواریم سال آینده با اجرای آنها ظرفیت کاری خوبی را برای پژوهشکده حفاظت صنعتی فراهم کنیم.

 

ترکی در مورد فعالیت پژوهشگاه در زمینه انرژی در سال گذشته گفت: دو طرح مهم mini CHP (تولید همزمان برق و حرارت در مقیاس کوچک) و دیگ و مشعل مورد تصویب قرار گرفت و طرح mini CHP در سال 93 اجرایی شد. ولی طرح دیگ و مشعل، علیرغم امضای قرارداد به دلیل مشکلات مالی هنوز اجرایی نشده است؛ امیدواریم این طرح در سال 94 اجرایی شود.

 

وی افزود: در زمینه مکانیزم توسعه پاک (CDM) پروژه‌های متعددی در این پژوهشکده انجام شده است و یکی از دستاوردهای مهم توسعه متدولوژی CDM انجام یک پروژه در پالایشگاه سرخون و قشم است؛ این روش به نام پژوهشگاه ثبت شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که سال گذشته پژوهشگاه به‎ عنوان آزمایشگاه مرجع سوخت اعلام شد، اظهار کرد: در سال گذشته گروهی از مسؤولان و کارشناسان سازمان استاندارد از آزمایشگاه‌های مختلف پردیس انرژی و محیط زیست بازدید و پس از ممیزی کامل اعلام کردند که اگر چند توصیه‌ای که آنها دارند، اجرا شود مجوزهای مرجع بودن را به ما خواهند داد. خوشبختانه موارد اعلام شده توسط سازمان استاندارد اجرا و مدارک آن برای سازمان ارسال شده است و ما منتظر دریافت قطعی مجوز هستیم.

 

وی در مورد فعالیتهای گروه آنالیز در سال گذشته گفت: گروه آنالیز در سال گذشته موفق شد برای اولین بار در کشور روش اندازه‌گیری گوگرد عنصری را توسعه دهد که کارفرمای این کار شرکت پتروپارس بوده است؛ تا قبل از این، گوگرد عنصری را کشورهایی چون چین و کانادا اندازه‌‏گیری می‏‌کردند.

 

ترکی افزود: با کمک دستگاه‏‌های موجود در این گروه به ‏راحتی می‏‌توان بایومارکرها را شناسایی کرد. بایومارکرها همان اثر انگشت نفت خام هستند. در سال گذشته هم‏چنین بیش از 270 نمونه بنزین از سراسرکشور بررسی و ارزیابی شد.

 

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: دو پروژه تصویب‏ شده دیگر نیز اوایل سال 1394 به این گروه ابلاغ خواهد شد. پروژه اول، پیدا کردن منشا آلودگی‌ها در سواحل دریای خزر است که برای این کار باید از تمام نفت‏های خام کشورهای اطراف دریای خزر نمونه‌هایی در دست داشت که خوش‏بختانه توانستیم این نمونه‏‌ها را تهیه کنیم و از این طریق می‌‏توانیم مشخص کنیم که منشا آلودگی دریای خزر چه کشوری است. کارفرمای این پروژه شرکت نفت خزر است. پروژه دیگر که کارفرمای آن شرکت ملی پالایش و پخش است، بررسی آلاینده‏‌های خروجی از اگزوزو خودروهاست.

 

وی تصریح کرد: از دیگر پروژه‌‏های این گروه می‌‏توان به ارزیابی کمی و کیفی بنزین تولیدی پتروشیمی بندر امام اشاره کرد. این واحد پتروشیمی معتقد است که بنزین تولیدی آن استانداردهای لازم را دارد و ما تصمیم داریم طی یک پروژه، بنزین تولیدی آنها را به ‏صورت جامع بررسی کنیم تا در صورت تایید به‏ عنوان بنزین استاندارد وارد بازار شود.

 

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: تصمیم داریم در سال 1394 علاوه بر پیگیری فعالیت‏های سال 1393، فعالیت‌های جدیدی را با صنعت شروع کرده و تعامل خود را با آن‌ها هرچه بیشتر گسترش دهیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا