19 و نیم میلیارد دلار بودجه ناسا برای کاوش جهان

یکی از حوزه‌هایی باروی کار آمدن دولت دانلد ترامپ در ایالات‌متحده نگرانی زیادی درباره چشم‌انداز پیش روی آن احساس می‌شد حوزه فضا و به‌طور خاص چشم‌انداز آینده ناسا بود. یکی از نخستین نقاطی که امکان مشاهده عملی تغییر احتمالی سیاست‌های دولت جدید در آینده ناسا را می‌توان مشاهده کرد قانون بودجه سال آینده این سازمان است. بودجه‌ای که هفته گذشته بدون مخالفت از تصویب مجلسین ایالات‌متحده گذشت و برای امضا به کاخ سفید ارسال‌شده است. این برای اولین بار در 6 سال گذشته است که مجلسین ضمن تصویب لایجه ای که مجوز هزینه های ناسا را صادر می کند خطوط و چشم انداز آینده این سازمان را نیز تعیین کرده اند.

به نظر می‌رسد حمایت عمومی که از این بودجه صورت گرفته به حمایتی همزمان کاخ سفید از آن برمی‌گردد و بنابراین انتظار می‌رود با امضای ترامپ به‌زودی به قانون تبدیل‌شده و برای اجرا ابلاغ شود.

این بودجه 19 میلیارد و سیصد میلیون دلاری تقریباً عمده حوزه‌های اصلی موردنظر ناسا موردتوجه قرارگرفته است و تنها بخشی که در این قانون به آ توجه نشده است و برای تعیین تکلیف ادامه فعالیت خود باید منتظر باقی بماند بخش علوم زمین و رصد اقلیم زمین است.

این همان بخشی است که به‌طور خاص با مسئله گرمایش زمین دست‌وپنجه نرم می‌کند که چندان موردعلاقه جمهوری خواهان و ساکنان فعلی کاخ سفید نیست.

ازجمله نقاط برجسته این طرح به بخش سرنشین دار باید اشاره کرد. این بخش به‌طور عمده و همیشه بخش بزرگی از بودجه ناسا را به خود اختصاص می‌داده است. ناسا امیدوار است تا سال 2018 مأموریت بدون سرنشینی را با کمک پیشران‌ها و کپسول‌های در حال ساخت اوریون انجام دهد و تا دهه 2030 بتواند مأموریتی را به مقصد سطح یا مدار مریخ به انجام برساند.

اما یکی از مهم‌ترین مأموریت ای پیش روی ناسا در این بودجه موردتردیدی واقع‌شده و در آستانه تعطیلی قرارگرفته است

ناسا مدتی است که بر مأموریت تغییر مسیر سیارک خود (ARM) در حال مطالعه است. این مأموریت باهدف به دام انداختن سیارکی کوچک و انتقال آن به مدار ماه و نمونه‌برداری از آن طراحی‌شده است. این مأموریت نه‌تنها می‌تواند داده‌های مؤثر فراوانی و ارزشمندی ازنظر علمی را در اختیار دانشمندان قرار دهد که باعث می‌شود تا فناوری‌های لازم برای سفرهای آینده سرنشین دار به مریخ توسعه پیدا کند. بااین‌وجود این طرح در بازبینی بودجه در کمیته مورد پرسش و تردید قرارگرفته است و درنتیجه به ناسا 180 روز فرصت داده شده است تا بازبینی دقیقی از این پروژه مطرح کرده و یا با تغییر بخش‌هایی از مأموریت یا توجیه بیشتر کنگره درباره ادامه آن تصمیم‌گیری شود اگر ناسا نتواند در این مدت اهمیت این مأموریت را به کنگره ثابت کند. بودجه آن قطع‌شده و مأموریت رسماً به پایان خواهد رسید.