پرتاب تاریخی اسپیس – ایکس به تأخیر افتاد

شرکت اسپیس ایکس در ادامه فرآیند ازسرگیری پرتاب‌های تجاری خود قرار بود روز شنبه پرتابی تاریخی را از سکوی 39A مجموعه کیپ کندی انجام دهد. اما این پرتاب حداقل تا بامداد یکشنبه ساعت 9:30 بامداد (وقت شرقی آمریکا) به تأخیر افتاده است.

این پرتاب بیش از آنکه به دلیل پرتابه خود موردتوجه قرار داشته باشد به دلیل سکویی که قرار است پرتاب از روی آن انجام شود موردتوجه است. پس‌ازآنکه مجموعه شماره 40 پرتاب‌های این پایگاه سال گذشته و در جریان حادثه‌ای که منجر به انفجار موشک فالکون – 9 اسپیس ایکس به‌طورجدی آسیب دید، اکنون قرار است پرتاب جدید این شرکت از سکوی تاریخی 39A دنبال شود.

سکوی 39A در مجموعه کیپ کاناورال شاهد برخی از پرتاب‌های هم تاریخ فضا بوده است. ازجمله این پرتاب‌ها می‌توان به پرتاب مأموریت آپولو 4 (نخستین پرتاب بدون سرنشین و آزمایشی موشک ساترن 5، قوی‌ترین موشکی که تاکنون به فضا اعزام‌شده است)، مأموریت آپولو 8 (نخستین مأموریتی که انسان را به مدار ماه فرستاد)، مأموریت آپولو 11 (که نخستین انسان را بر سطح ماه فرود آورد) و همچنین نخستین و آخرین پرتاب شاتل‌های فضایی اشاره کرد.

در صورت رفع ناهنجاری دیده‌شده بامداد یکشنبه اسپیس ایکس به نخستین شرکت خصوصی بدل خواهد شد که از این سکوی تاریخی پرتابی به مدار زمین انجام داده است. در این پرتاب قرار است پرتابه فالکون – 9 محموله‌ای به وزن تقریبی دو هزار و 500 کیلوگرم را به مدار زمین و ایستگاه بین‌المللی فضایی منتقل کند. 250 آزمایش علمی در محموله سوار شده بر فراز موشک فالکون تعبیه‌شده‌اند که قرار است بر عرشه ایستگاه فضایی اجرا شوند.

قرار است بعد از پرتاب اسپیس ایکس تلاش کنند تا راکت‌های پیشران خود را به‌صورت کنترل‌شده در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فرود آورد این بخشی از تلاش بلندمدت اسپیس ایکس برای طراحی و اجرایی کردن استفاده مجدد از پرتابه‌های مداری برای کاهش هزینه‌های ارسال محموله به فضا است.

در صورت موفقیت پرتاب این محموله که درون کپسول بدون سرنشین دراگون جای دارد، دو روز بعد به ایستگاه فضایی ملحق خواهد شد.

پوریا ناظمی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا