سعید ایران یک نخبه واقعی بود

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان جهاددانشگاهی اصفهان با بیان اینکه زنده یاد کاظمی آشتیانی یک نخبه واقعی بود، گفت: یکی از اخلاقیات ایشان این بود که از هر فرصتی برای پیشبرد مجموعه استفاده می کرد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی، در آستانه هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول های بنیادی در ایران، گفت و گویی با دکتر «محمدحسین نصر اصفهانی» رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان جهاددانشگاهی اصفهان و مسئول پروژه شبیه سازی گوسفند برای اولین بار در خاورمیانه و از همکاران زنده یاد کاظمی آشتیانی داشته ایم که متن آن را در زیر می خوانید.

چه ویژگی‌هایی در شخصیت زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی برجسته بود؟

 یکی از دوستان درباره اینکه فرق آدم نخبه با آدم باهوش چیست صحبت می کرد و می گفت؛ آدم با استعداد هدف را می بیند و درست به هدف می زند ولی فرد نخبه هدفی که دیگران نمی بینند را می زند. دکتر کاظمی آشتیانی دقیقا از افرادی بود که هدفی که دیگران نمی دیدند ر ا می دید و آن کار را انجام می داد.

به عنوان مثال طرح شبیه سازی هدفی بود که دیگران دنبالش نبودند و نیاز آن را احساس نمی کردند ولی زنده یاد کاظمی آشتیانی رفت و این موضوع را پیگیری کرد و یا در مورد بحث سلول های بنیادی نیز قس علی هذا. همچنین ایشان کارهایی انجام داد که خیلی از همکاران نمی توانستند آینده آن را ببینند و به نظر من ایشان یک نخبه واقعی بود.

دکتر سعید کاظمی آشتیانی چه اهداف و آرمان‌هایی در تأسیس پژوهشگاه رویان داشت؟

دلش می خواست جایگاهی ایجاد کند که اول از همه خدماتی برای درمان ناباروری وجود داشته باشد. همچنین از اینکه زوج های نابارور به پژوهشگاه رویان می آمدند و خدا صاحب فرزندشان می کرد، زنده یاد کاظمی آشتیانی از این اتفاق خوشحال می شد. نکته بعدی این بود که دلش می خواست کارهایی برای کشورش انجام دهد که هم برای کشور مفید باشد و هم نام آور باشد. خب می بینید که دکتر کاظمی آشتیانی این کارها را انجام داده است. یا مثلا جشنواره رویانی که ایجاد کرد، ارتباطات بین المللی از این طریق ایجاد شد که برکاتش سالیان سال برای رویان ماند و به نظر من اینها ویژگی های دکتر کاظمی آشتیانی است.

درباره تأثیراتی که زنده یاد کاظمی آشتیانی بر جامعه علمی و پژوهشی گذاشت بیشتر توضیح دهید؟

من فکر می کنم رشته بیولوژی فرصت «ما می توانیم» را برای ما ایجاد کرد. همچنین پویش نرم افزاری را در جوانان ایرانی و به خصوص در خود من و دیگران القا کرد که این موضوع بسیار مهمی است.

چگونه می توان مسیر این الگوی تلفیق ایمان و عمل را ادامه داد؟

واقعیت این است که در یک کشور نمی شود همه دکتر باشند، بلکه سطوح مختلف کشور به آدم هایی با استعدادهای متفاوت نیاز دارد. بالأخره زنده یاد کاظمی آشتیانی با شخصیتی که داشت و با ارتباطاتی که از زمان جنگ و جبهه با مسئولین ایجاد کرده بود، از آن ارتباطات به نحو احسن برای پیشرفت مجموعه استفاده کرد نه برای خودش. شاید خیلی ها از این فرصت ها استفاده کنند تا کار خودشان را پیش ببرند، اما یکی از اخلاقیات زنده یاد کاظمی آشتیانی این بود که مجموعه را پیش ببرد و از هر فرصتی برای پیشبرد مجموعه استفاده می کرد.

آیا خاطره یا واقعه خاصی از شخصیت این جهادگر به یاد دارید؟

خدا رحمتشان کند، وقتی دکتر کاظمی آشتیانی به اصفهان می آمد سریع تر از همه در مجموعه دور می زد و وقتی به دیگران می رسید می خندید و می گفت «نگران نباشید همه چیز سر جایش است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا