جنجال بر سر لوگوی دانشگاه صنعتی اصفهان

ادعاهایی در باره آرم دانشگاه صنعتی اصفهان چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع مربوط به اجرای یک فضاسازی محیطی در این مرکز آموزش عالی است. این دانشگاه یکی از پنج دانشگاه بزرگ دولتی استان اصفهان و با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در شمال کلانشهر اصفهان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور از لحاظ وسعت است.

این دانشگاه فعالیت‌ آموزشی خود را از سال ۱۳۵۶ با پذیرش حدود ۸۰۰ دانشجو در رشته‌های فنی، مهندسی و کشاورزی آغاز کرد و اکنون با بیش از ۱۰ هزار دانشجو، ۱۴ دانشکده و هشت پژوهشکده یکی از مراکز مهم آموزش عالی ایران به‌شمار می‌آید.

نگاهی به تاریخچه دانشگاه نشان می‌دهد که این مرکز در ابتدا و قبل از انقلاب اسلامی بعنوان واحد دانشگاهی شماره ۲ دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده و علت شباهت آرم ۲ دانشگاه صنعتی شریف و اصفهان نیز همین موضوع است.

این موسسه آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی به «دانشگاه صنعتی اصفهان» تغییر نام یافت و بطور مستقل به فعالیت‌های خود ادامه داد.

در واقع تنها تفاوت آرم دانشگاه‌های صنعتی شریف و اصفهان، نام این مراکز آموزش عالی است که در بالای نشان نقش بسته است؛ در این آرم تصویر یک چرخ دنده با ۱۲ دنده و یک گیاه(گُل) در وسط طرح به چشم می‌خورد.

بر اساس برخی از روایت‌ها، چرخ‌ دنده در طراحی لوگو این دانشگاه‌ها نماینده صنعت و مهندسی و همچنین طراحی و ترسیم صنعتی است؛ گیاه وسط آرم نیز نماد شکوفایی است و البته ممکن است نماد کشاورزی نیز باشد و مفهوم صنعت در کنار کشاورزی را برساند.

به گفته برخی از کارشناسان، تعداد ۱۲ دنده در این نشان نیز می‌تواند اشاره‌ای به ساعت و زمان باشد و در واقع تمثیلی از نشانگرهای ساعت از یک تا ۱۲ است.

سردرِ جدید دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با الهام از آرم این مرکز آموزش عالی، طراحی و در سال ۱۳۹۳ بعنوان نماد دانشگاهی رونمایی و بهره‌برداری شد؛ گفته می‌شود این سازه ۲۷ متری، بزرگترین سردرِ ورودی دانشگاهی کشور است.

با این حال، شکل آرم دانشگاه صنعتی اصفهان در چند روز اخیر مورد توجه برخی از شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و عده ای با انتشار تصاویری از یک پروژه فضاسازی در محیط این مرکز آموزش عالی ادعا کردند که در آرم این دانشگاه، تغییر بوجود آمده و تعداد دنده‌های چرخ دنده آن به ۲۱ عدد رسیده است.

با پیگیری این موضوع از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مشخص شد که آرم این دانشگاه تغییر نکرده و فقط در فضاسازی محیطی که در کنار کتابخانه دانشگاه انجام شده، این طراحی، سهوی و به اشتباه اجرا شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: طراحی آرم در فضاسازی محیطی در زمان اجرا به اشتباه صورت گرفته بود که با پیگیری های رییس دانشگاه برطرف شد.

فُروغ رستگارمهر افزود: این فضاسازی محیطی در یک زمین وسیع در حال اجراست و در اجرای اولیه بدلیل وسعت زیاد زمین، تعداد چرخ دنده‌ها در آرم دانشگاه بیشتر از ۱۲ عدد شده بود.

وی با بیان‌اینکه این خطای فنی در زمان حاضر برطرف شده است، گفت: این آرم بخشی از محوطه‌سازی کتابخانه مرکزی است که هنوز بطور کامل به بهره‌برداری نرسیده و در حال اجراست.

رستگارمهر با اشاره به اینکه آرم دانشگاه صنعتی اصفهان مشابه دانشگاه صنعتی شریف است، تاکید کرد: هیچ تغییری در نشان و هویت اصلی این دانشگاه ایجاد نشده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است؛ این دانشگاه در رُتبه‌بندی بین‌المللی «تایمز» در سال ۲۰۲۴ در بازه ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار گرفت و یکی از بهترین امتیازهای آن در این رُتبه‌بندی مربوط به بخش ارتباط با صنعت بود.

طبق برخی از اطلاعات و اسناد موجود، چشم‌انداز اولیه‌ای که برای دانشگاه صنعتی اصفهان در نظر گرفته شده بود تبدیل آن به کریدور علم و فناوری و منطقه‌ای برای ارتباط صنعت و دانشگاه مانند « سیلیکون ولی» بود.

«سیلیکون ولی«، نام منطقه‌ای در جنوب شرقی سانفرانسیسکو آمریکاست که بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در آن استقرار دارند.

امروز نیز شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حدود ۷۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان در جوار دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت دارد و منطقه ویژه‌ای در بخش علم و فناوری در این محدوده شکل گرفته است./ ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا