بررسی راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان

سرطان دهان  عمدتا در افراد بالغ گزارش شده و بیشترین موارد ابتلا به آن در محدوده زبان ، لثه  و کف دهان مشاهده می شود . عوامل مختلفی در پدیدار شدن این بیماری دخیل هستند . این سرطان معمولا به غدد لنفاوی سرایط کرده و از این طریق منتشر می شود . عمدتا در صورت خوش خیم بودن سرطان دهان ، بخش سرطانی با عمل جراحی برداشته شده و در صورت بدخیم بودن ، از داروهای شیمی درمانی و روش های رایج دیگر مبارزه با سرطان استفاده می شود .

به گفته پزشکان و پژوهشگران ، مهمترین راههای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان عبارتند از :

عدم مصرف نوشیدنی های الکلی : بر اساس مطالعات انجام شده ، الکل یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان دهان است . پژوهشگران در مطالعات خود به وجود خاصیت سرطان زا بودن این ماده پی برده اند و دریافتند که ترکیب الکل و تنباکو سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان می شود .

رعایت بهداشت دهان و دندان ها : استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت روزانه در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان نقش مهمی ایفا می کند . بسیاری از موارد این سرطان ، به دلیل بروز زخم های دهانی ناشی از عدم رعایت بهداشت ، به وجود می آید .

بررسی دانمی سلامت دهان توسط فرد : پزشکان توصیه می کنند بهتر است همه افراد به صورت ماهانه اقدام به بررسی دهان خود کرده و در نور مناسب ، شرایط زخم های احتمالی ، نحوه بهبود آن ها و خونریزی های داخل دهان بپردازند . شناسائی هر گونه علائم غیر عادی یا دشواری در بلع می تواند در کشف سریع سرطان تاثیر گذار بوده و سبب پیشگیری از ضایعات بعدی باشد .

مراجعه منظم به دندانپزشک : تجربه نشان داده است که بیشتر موارد سرطان دهان توسط دندانپزشک ها شناسائی می شوند . بهتر است به صورت دوره ای و منظم با فواصل حداکثر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان های خود را بررسی کنید . توصیه می شود تمامی موارد مورد نیاز ازجمله زخم شدن دهان توسط لبه تیز دندان های خود را به دندانپزشک خود اطلاع دهید .

قرار نگرفتن در معرض آفتاب : بررسی های جدید نشان می دهد که اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند سبب بروز سرطان دهان ، به ویژه در فک تحتانی شود . پس درشرایط آفتاب تند و مستقیم حتما از کلا و سایبان ساتفاده کنید .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا