برگزاری بیست‌وچهارمین دوره تکنیک‌های کاربردی در مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک، به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که به منظور جداسازی، خالص سازی، وارد کردن و بیان یک ژن خاص در یک میزبان بکار می‌روند و نهایتاً منجر به بروز یک صفت خاص و یا تولید محصول مورد نظر در جاندار میزبان می‌شود.

کاربردهای مهندسی ژنتیک تقریباً نامحدود به نظر می‌رسد. این علم کاربردهای زیادی در علوم پایه، تولیدات صنعتی، کشاورزی و علوم پزشکی دارد. در زمینه علوم پایه، بررسی‌هایی مانند مکانیزمهای همانند سازی DNA و بیان ژنها در پروکاریوتها، یوکاریوتها و ویروسها و همچنین چگونگی ساخته شدن و تغییرات پروتئینهای داخلی سلول و همچنین مکانیزم ایجاد سرطان از جمله کاربردهای مهندسی ژنتیک است.

در زمینه کشاورزی که بستر بسیاری از کاربردهای مهندسی ژنتیک است، تولید گیاهان مقاوم به آفات گیاهی و خشکی، تولید گیاهان پرمحصول و تولید گاوهای دارای شیر و گوشت بیشتر، را می‌توان نام برد. و در زمینه کاربردهای پزشکی، تشخیص بیماریهای ارثی، تولید انسولین انسانی، تولید هورمون رشد انسان و… را می‌توان نام برد.

در سال‌های اخیر گسترش و توسعه تکنیک‌های سنتزدی ان ای نوترکیب انقلابی را در درمان بسیاری از بیماری‌های انسانی از جمله انواع سرطان‌ها، اغلب بیماری‌های خود ایمنی نظیردیابت و همچنین تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های مادر زادی فراهم آورده‌است. 

پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته و برگزاری موفقیت آمیز دوره های قبلی و با توجه به درخواست علاقمندان، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه با عنوان Real-time PCR  در تاریخ های 28 و 29 مهر ماه 95 نموده و از کلیه علاقمندان جهت ثبت نام دعوت به عمل می آورد. 

این تکنیک کاربردهای وسیعی در تشخیص بالینی و تحقیقات دارد. در این روش میتوان یک سکانس خاص را در DNAی هدف، جستجو و شناسایی کرد و همچنین مقدار آن را در نمونه های مورد مطالعه اندازه گیری نمود. در این تکنیک نیز اصول کلی PCR حاکم است ولی نکته حائز اهمیت این است که پس از تکثیر DNA در هر سیکل، غلظت دقیق آن اندازه گیری میشود.

«کلیات Real time PCR و موارد استفاده آن در علوم مختلف»، «معرفی تکنیک‌های Syber Green و Taqman Probe»، «مفهوم CT و استفاده از آن در محاسبات»، «آنالیز منحنی ذوب»، «مفهوم کنترل داخلی و نحوه انتخاب آن»، «چگونگی بهینه‌سازی شرایط واکنش Real Time PCR» و «Absolute Quantification برای تعیین تعداد نسخه‌های ژنی»، «مفهوم efficacy و دلایل اهمیت آن، محاسبه efficacy و slope و موارد استفاده»، «مقایسه بیان یک ژن خاص با تکنیک Relative Quantification»، «نصب و  آشنایی عملی با نرم افزار دستگاه‌ها»، «انجام عملی Real time PCR – آنالیز نتایج به دست آمده از دستگاه Absolute and Relative Real time PCR»، و «آنالیز نتایج و رفع اشکال» از جمله سرفصل‌های این دوره محسوب می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت http://www.nigeb.ac.ir/web/guest/home مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا