اعطای چهار میلیارد تومان جایزه تجاری‌سازی فناوری به دانشگاه‌ها برای نخستین بار

اسماعیل قادری فر درباره فعالیتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 93 اظهار کرد: هویت بخشی به کسب وکار دانش بنیان واقتصاد مبتنی بر علم و فناوری به عنوان شاکله و رمز موفقیت سیاستهای اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در این دوره در دستور کار جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و از این رو با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه کمی و کیفی آن و به خصوص با فعال‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، فصل جدیدی در کسب و کار مبتنی بر علم درکشور شروع شد.

 

وی درباره میزان موفقیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت تبدیل علم به ثروت افزود: در این زمینه باید اقدامات بسیاری صورت گیرد، اما معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برای ایجاد دغدغه ذهنی در نخبگان و فناوران کشور به شهادت بسیاری از مخاطبان موفق عمل کرده است.

قادری فر همچنین اظهارکرد: این معاونت درصدد است ابتدا دردهای بخش اقتصاد و فناوری را بشناسد. بر این اعتقادیم که معضل اقتصاد نفتی و خام فروشی کشور بیش از اینکه یک معضل 100 ساله اقتصادی باشد، یک مسأله فرهنگی و اجتماعی است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این معاونت تاکنون در فرهنگ سازی جدید و ایجاد دغدغه ذهنی در سیاست گذاران، صنعتگران و دانشگاهیان تلاش کرده است، ادامه داد: اما اینکه شرکتهای دانش بنیان و فناور چقدر توانستند همدیگر را بشناسند و در توسعه فناوری در کشور بر پایه کسب و کار دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر علم عمل کرده‌اند، هنوز در ابتدای راه قرار داریم و باید تلاش‌های جدی‌تری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت ویژه درحوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری و دفتر تجاری سازی فناوری یکی از مهم‌ترین رویکردها که سرلوحه قرار گرفته، تغییر انگاره‌ها برای استفاده از خدمات دانش بنیان در کشور است، گفت: در حوزه استفاده از خدمات و محصولات دانش بنیان ایرانی باید یک تغییر انگاره داشته باشیم، به طورمثال، قریب به دو دهه است که از قانون ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی در ادارات دولتی می‌گذرد، اما متاسفانه این قانون به عنوان یک پشتوانه حاکمیتی، کاملا اجرایی نمی‌شود و سازمان‌های دولتی برای خرید کالای داخلی کمتر رغبت نشان می‌دادند.

قادری فر با بیان این که این درحالی است که اکنون بسیاری شرکت‌های دانش بنیان فعال در کشور قادر به تولید کالاهای پر مصرف در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تجهیزات بیمارستانی هستند، هنوز از محصولات شرکتهای داخلی که بعضا استاندارد نیز کسب کردند، استفاده کافی نمی‌شود.

مدیرکل دفترتجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه در معاونت علمی و فناوری توسعه بازار محصولات دانش بنیان داخلی مد نظر قرار دارد، گفت: برای این موضوع یعنی تغییر انگاره‌های مدیریتی درجهت بازارسازی محصولات دانش بنیان نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار شد.

وی در ادامه توضیح داد: تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی سالانه حداقل حدود 200 میلیارد تومان تقاضا در دانشگاه‌های کشور دارد و معاونت علمی به عنوان حامی و پشتیبان در حوزه ارتقای کسب و کار فناورانه چه در حوزه آموزش عالی و چه در بحث بازارسازی نیازمند فعالیت مستمر است که برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی در این راستا انجام شد.

قادری فر همچنین یادآور شد: در نمایشگاه سال 93، 200 شرکت دانش بنیان ایرانی شرکت کردند و این شرکتها نزدیک به سه هزار و 500 قلم تجهیزات آزمایشگاهی اولیه تا پیشرفته را در این نمایشگاه عرضه کردند.

مدیرکل دفترتجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری بیان کرد: این نمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری شکل گرفت و یارانه 40 درصدی خرید از نمایشگاه برای آنها در نظر گرفته شد. دراین نمایشگاه 760 میلیارد تومان ثبت سفارش توسط استادان دانشگاه از نمایشگاه ایرانی انجام شد و حدود نیمی از این سفارش‌ها حدود 350 میلیارد تومان منجر به ثبت سفارش نهایی و عقد قرارداد شد و معاونت بر اساس آن به هر دانشگاه تا سقف مشخصی یارانه 40 درصدی خرید به عنوان یارانه خرید تخصیص داد.

وی پیش بینی کرد: در سال 94 نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران با رویکرد مناسبتری برگزار خواهد شد و سطح بندی فناوری برای نمایشگاه سال آینده در نظرگرفته شده است، به همین منظور تغییراتی در آیین نامه‌ها اعمال شده و بر اساس آن یارانه بیشتری به شرکتهایی که تجهیزات با فناوری بالا در سطوح فناوری یک تا چهار ارائه دهند اختصاص می‌یابد، نمایشگاه سوم انشاءالله طی روزهای چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی درباره ارتباط جدی با شرکتهای دانش بنیان گفت: در سال 93 در سفرهای استانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی برای اینکه شبکه‌ای از شرکت های دانش بنیان تشکیل شود و در مرحله شتاب دهی برای توسعه کسب و کار شرکتها سوق داده شوند، یک سری تفاهم‌نامه‌ها با رؤسای پارکهای علم و فناوری و استانداران منعقد شد.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌ها به جای اینکه معاونت علمی و فناوری هزینه زمین و زیر ساخت به دانشگاه‌ها ارائه کند، به دانشگاه‌هایی که می‌توانستند توسعه محصول داشته باشند و از مرحله ایده محوری عبور کنند و نمونه اولیه محصول داشته باشند و در بازارمصرف محصولی را عرضه کردند، اعتبارات حمایتی در قالب تسهیلات اختصاص داده شد.

قادری فر با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم نامه‌ها در کارگروه تجاری سازی فناوری، 200 طرح فناورانه از استان‌ها در سامانه تجاری سازی طرح های دانش بنیان معرفی شد، بیان کرد: برنامه سال آینده در این حوزه ، ارائه بسته مشاوره مالی و مدیریتی برای این شرکت ها است تا آنها به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند و از منابع خوب صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری درباره بازنگری آیین نامه کانون های هماهنگی دانش و صنعت گفت: تغییر آیین نامه کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت در سال 93 با هدف جابجایی میزبانی کانون‌ها از نهادهای دولتی و استانداری‌ها به سمت بخش خصوصی بوده است. از این پس آن کانون‌هایی شکل می گیرند که برخاسته از نیاز جامعه و از بخش خصوصی تشکیل شده باشند، نگاه نگاه دولتی نیست، کانون‌های هماهنگی باید کانون‌هایی باشند که مسئله محور باشند و در جهت حل مسئله حرکت کنند.

 

به گفته وی حدود 64 کانون در دوره گذشته وجود داشت که مورد ارزیابی قرار گرفته اند. البته در دوره و آیین نامه‌های جدید کانون‌ها بر این اساس شکل خواهند گرفت.

قادری فر با تاکید بر اینکه در سال 93 یکی از اقدامات مهم و اثرگذار درحوزه تجاری سازی فناوری، تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاه‌ها بود، اظهار کرد: اوایل سال 93 برای اولین بار آیین نامه اعطای جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دانشگاه ها تصویب شد و این آیین نامه به صورت پایلوت به 15 دانشگاه برتر کشور (10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و پنج دانشگاه از دانشگاه‌های علوم پزشکی) ابلاغ شده است.

وی در ادامه بیان کرد: جایزه تجاری سازی حدود پنج درصد از محصول دانشگاه‌ها است که در بازار به فروش رفته باشد، درواقع در این زمینه هدف تجاری کردن دانش فنی بوده است. تاکنون در مراحل اجرای آزمایشی این آیین نامه 9 دانشگاه عملکرد خوبی داشته‌اند و نزدیک به چهار میلیارد تومان به عنوان جایزه تجاری سازی به آنها پرداخت شده است.

مدیرکل دفترتجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: در حوزه زیرساخت نیز معاونت باید از توسعه فناوری دانشگاه‌ها و موسسات حمایت کند بر همین اساس، اقدام به ایجاد مراکز نوآوری در برخی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی مانند دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دو مرکز نوآوری و فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی وشهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد.

قادری فر در پایان گفت: این مراکز حداکثر تا نیمه اول 94 به بهره برداری می‌رسند و در حقیقت مراکز نوآوری در پارک ها و دانشگاه‌ها به عنوان مرکزی هستند که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها بتوانند در آن‌ها استقرار یابند و به نقش آفرینی در زمینه اقتصاد دانش بنیان بپردازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا