تعطیلی پروژه های فضائی روسیه در پی بحران مالی

در پی بروز مشکلات متعددی در زمینه مدیریت مرکز فضائی جدید در حال ساخت روسیه با نام Vostochny space center ، یکی از مقامات رسمی سازمان فضائی این کشور ، خبر از برنامه های وسیع این کشور برای ساماندهی این مراکز فضائی به ویژه در بخش مدیریت داد .

در همین راستا ، سازمان فضائی روسیه اعلام کرد : عملیات ساخت و احداث مرکز فضائی cosmodrome در بخش خاوری روسیه و منطقه آمور به دلیل بروز مشکلات مدیریتی ، به مدت 4 ماه متوقف شده بود . گفتنی است این مشکلات در پی بحران مالی موجود در روسیه رخ داده و حقوق بیش از 5 هزار و 700 نفر از مهندسان و تکنسین های درگیر در این پروژه پرداخت نشده است . این موضوع در حالی است که ایگور کوماروف Igor Komarov  مدیر ارشد سازمان فضائی روسیه چندی پیش از مشکل کمبود نیروی انسانی جهت تکمیل پروژه های فضائی این کشور خبر داده بود .

مجموع شرایط فوق سبب بحرانی شدن اوضاع در مراکز فضائی روسیه شده و به همین دلیل دیمیتری روگازین Dmitry Rogozin  معاون نخست وزیر روسیه در آخرین جلسه هیات وزیران این کشور اعلام کرد که مدیریت مرکز فضائی Vostochny به دلیل بروز مشکلات پیش آمده ، بر عهده مرکز ملی دفاع روسیه گذاشته شده است .  

معاون نخست وزیر روسیه در ادامه سخنانش تاکید کرد : " تمامی منابع موجود جهت ساخت و ساز مراکز فضائی و وزارت دفاع  باید به صورت منطقی و بر اساس جیره بندی مورد بهره برداری قرار گیرد . "

لازم به توضیح است که عملیات ساختمانی و اجرائی مرکز فضائی Vostochny cosmodrome  از سال 2010 آغاز شده بود و پیش از این و بر اساس برنامه های اعلام شده ، قرار بود این مرکز در سال جاری میلادی به بهره برداری رسیده و نخستین عملیات فضائی پرتاب فضاپیمای بدون سرنشین از این مرکز در این سال انجام شده و نخستین عملیات اعزام ماموریت فضائی به وسیله فضاپیمای  دارای سرنشین  نیز قرار بود در سال 2018 انجام شود .

به گفته مقامات روسیه ، اجرای این پروژه علاوه بر اهمیتی که در حوزه پژوهش و فضانوردی دارد ، در زمینه اقتصاد و ژئوپولوتیک نیز با اهمیت قلمداد می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا