مهارت‌های ریاضی والدین به فرزندان منتقل می‌شود

در مطالعات جداگانه، انتقال بین‌نسلی توانایی‌های شناختی مورد ارزیابی قرار گرفته بودند، اما مطالعات اندکی درخصوص انتقال مهارت‌ها در حوزه‌های علمی خاص مانند ریاضیات، از والدین به فرزندان انجام شده‌اند.

محققان مرکز تحقیقات و توسعه یادگیری دانشگاه پیتسبورگ در مطالعه اخیر خود، مهارت‌های ریاضی والدین و فرزندان را با استفاده از آزمون های استاندارد Woodcock-Johnson III مورد ارزیابی قرار دادند. تعداد 54 کودک در سنین 5 تا 8 سال (از نژادهای مختلف) به همراه 46 مادر و 5 پدر در سنین 30 تا 59 سال (با حداقل تحصیلات دیپلم) در آزمون سنجش مهارت‌های ریاضی شرکت کردند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، سطح عملکرد (آتی) کودکان در سال‌های نخست مدرسه در آزمون‌های استاندارد ریاضی، از روی عملکرد والدین در آزمون‌های مشابه ریاضی قابل پیش بینی است؛ براین اساس، حس بصری کودکان از اعداد – توانایی درک این نکته که بدون شمردن، 20 آبنبات بیشتر از 10 آبنبات است – از روی حس بصری والدین از اعداد قابل پیش بینی است.

سطح عملکرد (آتی) کودکان در سال های نخست مدرسه در آزمون‌های استاندارد ریاضی، از روی عملکرد والدین در آزمون های مشابه ریاضی قابل پیش بینی است؛

"والدینی که از استعداد بالایی در ریاضیات برخوردار هستند، فرزندانی با همین سطح توانایی در ریاضیات خواهند داشت"؛ این یافته بیانگر انتقال مجزای مهارت‌های ریاضی از والدین به فرزندان است.

ملیسا لیبرتوس، استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه پیتسبورگ تأکید کرد: یافته‌های این مطالعه نشان داد که یک حس بصری برای اعداد از والدین به فرزندان منتقل می‌شود و این به معنای "انتقال بین نسلی مهارت‌های ریاضی" است. این نتایج، کاربرد قابل توجهی برای والدین درخصوص نحوه صحبت کردن با کودکان در مورد ریاضیات و استراتژی معلمان در مورد شیوه تدریس در کلاس درس دارد.   

محققان قصد دارند در ادامه مطالعات خود، چرایی انتقال مهارت‌های ریاضیات از والدین به فرزندان را مورد بررسی قرار دهند. این احتمال وجود دارد که ارتباط بین توانایی‌های ریاضیاتی والدین و فرزندان، ترکیبی از انتقال وراثتی و محیطی باشد.

نتایج این مطالعه در مجله Developmental Science منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: news.pitt.edu   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا