کاهش مصرف حشره کش با افزایش چسبندگی آن به برگ گیاه

مشکلات بسیار زیادی در باب استفاده از حشره کش ها در مزارع طبیعی وجود دارد که یکی از آنها تاثیر منفی بر روی حشرات مفید نظیر زنبور ها است. با این حال جالب است بدانید که بخش اعظمی از حشره کش های استفاده شده در مزارع ذرت واقعا هدر خواهد رفت زیرا فرایند دفع طبیعی آب گیاهان موجب می شود تا تنها 2 درصد این حشره کش ها بر روی گیاهان مزارع باقی مانده و کارکرد داشته باشند. در همین راستا نیز گروهی از محققان در مرکز تحقیقاتی ام ای تی موفق به کشف راهی شده اند که از طریق آن می توان مقدار مایع ماندگار بر روی برگ ها را افزایش داد.

این روش شامل تقسیم بندی دستگاه های اسپری به دو بخش و در عین حال افزودن پلیمرهای مختلف به هر بخش است. کار یکی از پلیمرها القا بار الکتریکی مثبت به اسپری است و این در حالی است که پلیمر دیگر بار الکتریکی منفی را به نیمه دیگر وارد می کند. زمانی که این دو بر روی سطح برگ گیاهان با یکدیگر برخورد می کنند تاثیری تحت عنوان نقص جذب آب ایجاد می شود که موجب می شود تا ماده اسپری شده بر روی سطح گیاه باقی بماند.

نتیجه استفاده از این روش در سم پاشی بسیار چشمگیر است. محققان در این باره معتقدند که این روش می تواند استفاده از حشره کش ها در مزارع را به صورت کلی تا 90 درصد کاهش بدهد. منافع استفاده از این روش در واقع شامل کاهش هزینه های حشره کش ها، کاهش آلودگی آب های زیر زمینی و همچنین کاهش میزان مواد شیمیایی است که کشاورزان در طی این فرایند با آنها سر و کار خواهند داشت. علاوه بر این، مرکز تحقیقاتی ام آی تی در این باره بیان کرده است که پلیمرهای یاد شده از مواد بسیار ارزانی تولید شده اند که می توانند به صورت محلی نیز تولید شوند.

علاوه بر این، استفاده از روش یاد شده نیاز به تخصص خاصی ندارد و بر روی جریان کاری کشاورزان نیز تاثیری نخواهد داشت. از این پس تیم تحقیقاتی یاد شده این روش را بر روی مزارع کوچک هندوستان پیاده سازی کرده و میزان بهره وری آن در محیط های خارج از آزمایشگاه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

منبع: engadget