کشف سلول های زنده در فسیل ماموت

بر اساس گزارش های رسمی ؛ جورج چرچ (George Church) و تیم تحقیقاتی اش از دانشگاه هاروارد موفق شدند تا ژن های منجمد ماموت پشمالو یخ زده را نسخه برداری کرده و به ژنوم یک فیل آسیایی متصل کنند .

این دانشمندان در تحقیقات جدید خود ،  ژن های گوش کوچک ماموت ، چربی زیر پوست و طول و رنگ مو را به دی ان ای (DNA) سلول های پوستی فیل در کاشت بافت ، متصل کردند .

بر اساس گزارش ماهنامه امریکایی پاپیولار ساینس (Popular Science) که هر ساله ده دانشمند برگزیده سال را معرفی می‌ کند ، از زمانی که این جانوران نزدیک به چهار هزار سال پیش منقرض شده اند ، این نخستین بار است که ژن های ماموت در حال کار و فعالیت دیده شده اند .

جورج چرچ که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته ، در این رابطه چنین توضیح می دهد : فقط ساخت یک تغییر دی ان ای در این پروژه تحقیقاتی مد نظر نیست . ما می خواهیم فنوتیپ یا خصوصیات قابل مشاهده یا صفت ارگانیسم ماموت را به دست آوریم .

فنوتیپ (phenotype) خصوصیات قابل مشاهده یا صفت یک ارگانیسم مانند خصوصیات بیوشیمیایی یا فیزیولوژیکی محسوب می شود . فنوتیپ از بیان ژن های یک ارگانیسم و همچنین تاثیر عوامل زیست محیطی و تعامل بین این دو نتیجه می شود . بنابراین آیا این تیم تحقیقاتی قادر به گرفتن ژن ماموت و تبدیل آن به بافت های تخصصی که به درستی رفتار کند ، خواهند بود؟

در صورتی که این عمل انجام شود، در نهایت رحم مصنوعی می تواند یک جنین دو رگه فیل / ماموت را پرورش دهد و سپس می توان یک فیلی را به دست آورد که توانایی زندگی در آب و هوای سرد را داشته باشد .

پیش بینی می شود که این تیم پژوهشی بتواند با استفاده از مقدار زیادی از دی ان ای ماموت ، قادر به زنده کردن این جانور باشد .