نگاهی به مجموعه های تلویزیونی با محوریت پزشکان

به بهانه روز پزشک قصد داریم نگاهی به برخی از مجموعه های تلویزیونی با محوریت "پزشکان" بیاندازیم. باتوجه به جذابیت موضوع تاکنون مجموعه های زیادی با محوریت پزشکی در جهان تولید شده و  به نمایش درآمده اند اما در این گزارش به مجموعه هایی که در بخش درام پزشکی قرار میگیرند اشاره میشود که بیشتر آنها در شبکه های سیمای جمهوری اسلامی به نمایش درآمده اند.

همچنین از میان 10 مجموعه درام پزشکی پرمخاطب جهان یعنی ،Greys anatomy،House،Scrubs،Nurse Jackie،ER،General Hospital
 M*A*S*H،Night Shift و St Elsewhere دو مجموعه ای آر و شیفت شب در این گزارش معرفی شده اند.

بوعلی سینا

مجموعه "بوعلی سینا" از جمله آثار فاخر تلویزیونی است که زندگی دانشمند، فیلسوف و طبیب بزرگ ایرانی، بوعلی سینا را از دوران کودکی تا کهنسالی روایت می کند. این سریال به نویسندگی و کارگردانی کیهان رهگذر و با بازی "امین تارخ" در نقش بوعلی سینا، سال 1364 از شبکه دو سیما پخش شد.

این مجموعه موفق و پرمخاطب، فراز و نشیب های زندگی، تحصیل و طبابت این حکیم و فیلسوف بزرگ ایرانی را به تصویر کشید.

پزشک دهکده

شاید یکی از نام آشناترین مجموعه های تلویزیونی پزشکی، دکتر کوئین (Dr. Quinn, Medicine Woman) با عنوان ترجمه شده "پزشک دهکده" باشد. این مجموعه تلویزیونی در ژانر وسترن – درام با بازی "جین سیمور" در نقش دکتر مایکلا کوئین، شامل 6 فصل و 2 فیلم تلویزیونی بود که از ژانویه 1993 تا مه 1998 از شبکه CBS آمریکا پخش شد.

داستان مجموعه از سال 1867 آغاز شده و زندگی یک پزشک زن جوان اهل بوستون را روایت می کرد که پس از اخذ مدرک پزشکی، راهی شهر کوچک کلرادو اسپرینگز شده و کار طبابت خود را در آنجا شروع می کند.

این مجموعه پر مخاطب که جایزه گلدن گلوب (Golden Globe) در سال 1996 را برای جین سیمور به ارمغان آورد، در بیش از 100 کشور جهان (انگلیس، فرانسه، دانمارک، ایران، کانادا، بلغارستان) به نمایش درآمد.

بیش از 95 مجموعه تلویزیونی و درام پزشکی در کانادا و آمریکا ساخته شده اند، از جمله: بیمارستان شهر، پزشکان، مرکز پزشکی، اورژانس، عوارض جانبی، بیمارستان کودکان، شهر فرشتگان، کما، شیفت شب، ای آر (ER)، و ضربان قلب اشاره کرد.

مهارت دستان ترو

مجموعه تلویزیونی دست افسانه ای ترو (GodHand Teru) با عنوان ترجمه شده "مهارت دستان ترو"، در سال 2009 از شبکه TBS ژاپن پخش شد.

این درام پزشکی پربیننده، روایتگر زندگی جراح جوان و مهربانی به نام ترو ماهیگاشی با بازی "یوتا هیرائوکو" بود که ارتباط صمیمی و دوستانه ای با بیماران، بویژه کودکان برقرار می کند. ترو از مهارت فوق العاده ای در جراحی و نجات جان بیماران برخوردار است که ریشه این مهارت به دوران کودکی و نجات یافتن وی از سانحه سقوط هواپیما باز می گردد.

آقای دکتر

درام پزشکی دکتر خوب (Good Doctor) با عنوان ترجمه شده "آقای دکتر"، در 20 قسمت از اوت تا اکتبر 2013 از شبکه KBS2 کره جنوبی پخش شد.

زندگی یک پزشک مبتلا به سندرم ساوانت اوتیسمی با بازی "جو وون" در نقش دکتر پارک شی اون، محور اصلی داستان مجموعه آقای دکتر بود. این پزشک جوان در عین ابتلا به این اختلال، از نبوغ خارق العاده ای در پزشکی برخوردار بوده و به عنوان رزیدنت و جراح بخش اطفال، در یک مرکز پزشکی کودکان مشغول فعالیت است.

این مجموعه تلویزیونی جوایز متعددی از جمله جایزه بین المللی درام سئول، جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی کره، جایزه جهانی Banff کانادا را از آن خود کرده است.

تاکنون 33 مجموعه تلویزیونی با محور موضوعات پزشکی در کره جنوبی تولید شده اند که می توان به مجموعه های: متشکرم، بیمارستان مرکزی 2 و1، قلب جدید، مغز، خون، سندرم، مرکز پزشکی و ذهن زیبا اشاره کرد.

پزشک خانوادگی

مجموعه تلویزیونی پزشک خانوادگی (Der Landartz) از سال 1986 تا 2013 در 22 فصل (شامل 297 قسمت) از شبکه ZDF آلمان پخش شد. کارگردانی این مجموعه در مدت نزدیک به سه دهه، برعهده هربرت لیشتنفلد بود.

این سریال پزشکی موفق و پرمخاطب آلمانی، داستان زندگی و طبابت چند پزشک – دکتر کارستن ماتیزن با بازی کریستیان کوادفیلگ (تا سال 1992)، دکتر اولریش تشنر با بازی والتر پلاته (تا سال 2009) و دکتر یان برگمان با بازی وین کارپنداله (تا سال 2013) – را روایت می کرد.

ای آر

ای آر (ER) یکی از مجموعه های تلویزیونی بسیار موفق و پربیننده شبکه NBC آمریکا بود که در مجموع 116 جایزه از جمله 23 جایزه امی (Emmy awards) را از آن خود کرد.

این مجموعه که در 15 فصل (شامل 331 قسمت) و طی سال های 1994 تا 2009 پخش شد، اتفاقات و ماجراهای تیم پزشکی و کادر درمانی بخش اورژانس (emergency room= ER) بیمارستانی در شیکاگو را به تصویر می کشید.

شیفت شب

شیفت شب (Night Shift)، درام پزشکی محصول شبکه NBC آمریکا است که پخش آن از مه 2014 آغاز شده است. پخش فصل سوم با یک وقفه یکساله، از ماه ژوئن جاری از سرگرفته شد و بینندگان در هر قسمت، شاهد تلاش پزشکان و کادر درمانی شیفت شب اورژانس بیمارستان سن آنتونیو هستند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا