تاثیر سیاست‌های فرهنگی در حل معضلات زیست محیطی اصفهان

زهرا نادعلی پور ، اولین فارغ التحصیل رشته مدیریت گردشگری مقطع دکتری در کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نتایج پایان‌نامه خود با عنوان «ارائه مدل رقابت‌پذیری پایدار مقصد گردشگری» رقابت پذیری واقعی را مشروط به در نظر گرفتن هزینه و منافع ذی نفعان یک مقصد از جمله ساکنین و کسبه محلی دانست و گفت: در صورت عدم رضایت، انگیزه و عملکرد مناسب جامعه میزبان یک مقصد حتی اگر بهشت هم باشد آن مقصد جای مناسبی برای گردشگران  نیست.

نادعلی پور با تاکید بر لزوم توجه به میزان آگاهی زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی ، رعایت ملاحظات اصول پایداری و به عبارتی مسئولیت پذیری گردشگران تصریح کرد: هنگام ارزیابی وضعیت گردشگری یک مقصد نباید فقط به بررسی تعداد گردشگران اعم از داخلی و خارجی بسنده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به نتایج پایان نامه خود ادامه داد: به طور کلی نگرش ساکنان شهر اصفهان به گردشگری مثبت است اما خیلی از آنان معتقدند گردشگری آن طور که باید حداقل به طور مستقیم برایشان منافع اقتصادی نداشته است.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری در اصفهان نباید به قیمت خشک شدن زاینده رود، آلودگی آب و هواو نارضایتی ساکنان که فقط تعداد محدودی از آنان از اثرات مثبت گردشگری سود می‌برند باشد بلکه باید تمام مولفه های توسعه پایدار مورد توجه قرار بگیرد.

نادعلی پور ضمن تاکید بر لزوم مشارکت مردمی در بحث گردشگری اقدام شهرداری شهر اصفهان در اجرای طرحی تحت عنوان گردشگری محلات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح اثرات مثبت زیادی هم برای گردشگران و هم برای ساکنین دارد و طبق آن هر هفته جاذبه‌های یک محله به گردشگران معرفی می‌شود.

این پژوهشگر، تاسیس یک شورای سیاست گذاری متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلفی همچون میراث فرهنگی، بخش‌های مختلف شهرداری از جمله  نوسازی، زیباسازی و فرهنگی تفریحی و سازمان مردم نهادی همچون مجمع گردشگری را در جهت هماهنگ کردن اهداف و طرح‌ها برای گردشگری هر محله ضروری و مفید دانست و گفت: اگر اجرای  این طرح ها به ساکنین محلی سپرده شود تاثیر مثبتی بر نگرش آنان خواهد داشت.

نادعلی پور برای حل معضلات زیست محیطی شهر اصفهان سیاست‌های فرهنگی را موثر دانست و گفـت: پاکیزه نگه داشتن فضاهای شهری، کاهش تولید زباله و پسماند، استفاده درست از آب، منابع طبیعی و … اثرات مثبتی بر محیط زیست و نهایتا مسئله گردشگری شهر اصفهان خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا