دایره لغات بیشتر بزرگسالان کمتر از 42 هزار کلمه دارد

دانشمندان از دیرباز در حال تلاش برای اندازه گیری ابعاد و دایره لغات موجود در انسان ها بوده اند ولی به دست آوردن میزانی دقیق بسیار دشوار بوده است. با این وجود فناوری های جدید و شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم کرده اند که بتوان این تخمین را با دقتی بالا انجام داد.

هدف این آزمون این نبود که شرکت کنندگان به تفسیر کلمه دست بزنند بلکه تنها بایستی به سادگی درک می کردند که این لغت را پیش از این در فرهنگ لغات مشاهده کرده بوده اند یا خیر.

دانشمندان در تحقیقاتی جدید به سراغ بررسی اطلاعاتی از تعداد 1 میلیون نفر کرده و به بررسی دایره لغات این افراد که همگی انگلیسی زبان بودند، پرداختند. این تحقیقات که بر عهده دانشمندان بلژیکی بود، نشان داده است که انسان هایی های که زبان مادری آنها انگلیسی بوده است در زمانی که به سن 20 سالگی می رسند، تعداد 42 هزار کلمه را در دایره لغات خود دارند.

دکتر مارک بریبارت به عنوان یک پروفسور روانشناسی فعال در دانشگاه گنت بلژیک درباره این تحقیقات می گوید: «پژوهش ما هنگامی که ایستگاه های تلویزیونی در هلند برای انجام یک تحقیق درباره میزان آگاهی از لغات به سراغ ما آمدند، به طور چشمگیری جهش یافت. این آزمون به نحوی توسعه یافته بود که بتوان از آن در برنامه های تلویزیونی استفاده کرد و در طول تعطیلات آخری هفته نخستین این پروژه، تعداد 300 هزار فرد هلندی زبان به شرکت در آن پرداختند و این طرح به سرعت همه گیر شد.»

نسخه ویژه ای از این آزمایش نیز برای کشور آمریکا طراحی شد که در آن تعداد 62 هزار لغت گنجانده شده بود. هدف این آزمون این نبود که شرکت کنندگان به تفسیر کلمه دست بزنند بلکه تنها بایستی به سادگی درک می کردند که این لغت را پیش از این در فرهنگ لغات مشاهده کرده بوده اند یا خیر. هر یک از بخش های آزمون شامل ارائه 70 لغت واقعی و 30 کلمه مجازی به شرکت کنندگان بود و لغات جعلی شبیه به لغاتی واقعی بودند ولی در عمل وجود خارجی نداشتند.

جالب این بود که علیرغم کسب میانگین 42 هزار کلمه برای افراد بزرگسال، افرادی که به 60 سالگی می رسیدند دارای دایره لغاتی وسیع تر بوده و 48 هزار کلمه را می شناختند.

منبع: upi

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا