تامین 75 درصد بودجه جهاد دانشگاهی از طریق فعالیت‌های پژوهشی

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی نیازسنجی از جامعه و تجاری سازی را دو رویکرد اصلی فعالیت‌های پژوهشی این نهاد دانست و گفت: با توجه به اینکه تنها 20 درصد درآمدهای جهاد دانشگاه از طریق کمک‌های دولتی تامین می‌شود بنابراین مجبور هستیم به دنبال پژوهش‌هایی باشیم که در نهایت کاربردی و بتواند نیازهای جامعه را برآورده کند.

دکتر حمید امین‌اسماعیلی در مراسم بازدید از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اهداف تشکیل جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به‌خصوص برای نسل جوان و گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه‌صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقات به منظور به کارگیری نتایج پژوهش از جمله اهداف کلان تاسیس جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی در دو بخش ستاد و صف انجام می شود، تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف بالادستی جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، مجموعه فعالیت‌های این حوزه در دو بخش ستاد و صف دنبال می‌شود. فعالیت‌های ستادی در معاونت پژوهش و فناوری و فعالیت‌های صفی در واحدها، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد، گروه‌های پژوهشی، مراکز خدمات تخصصی و واحدهای فناور انجام می‌شود.

دکتر امین‌اسماعیلی تاکید کرد: در جهاد دانشگاهی سه پژوهشگاه، 26 پژوهشکده، 135 گروه‌های پژوهشی، دو پارک علم و فناوری، 19 مرکز رشد و یک مجتمع تحقیقاتی و 116 مرکز خدمات تخصصی وجود دارد که فعالیت‌های علمی و فناوری در این مراکز صورت می‌گیرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه 75 درصد بودجه سالیانه این مجموعه از طریق فعالیت‌های پژوهشی تامین می‌شود، افزود: حدود 75 درصد بودجه سالانه جهاد دانشگاهی از طریق قراردادهای پژوهشی و آموزشی کارفرمایی و فروش خدمات و محصولات فناور به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی تامین می‌شود. به طوری که اعتبارات دولتی به طور متوسط حدود 25 درصد بودجه سالانه جهاد دانشگاهی را پوشش می‌دهد که عمدتاً در فعالیت‌های فرهنگی و توسعه‌ای صرف می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های تحقیقات خود همواره بر آن بوده است تا به منظور بهره‌برداری مناسب از طرح‌های پژوهشی، نتایج طرح‌های خود را در قالب اختراع به ثبت رسانده یا به صورت کتب و مقالات علمی- پژوهشی منتشر کرده و یا در قالب محصول و خدمات مورد نیاز جامعه برای حل و رفع نیاز مشخص جامعه تقدیم کند. به طوری که از سال 1382 تا 1393 حدود 11 هزار و 715 مقاله علمی، 670 کتاب (ترجمه، تعریف و گردآوری) و 428 اختراع داشته است.

دکتر امین‌اسماعیلی به طرح‌های شاخص جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: به کارگیری توانایی‌های تخصصی موجود در رفع مشکلات علمی، تخصصی و اجرایی سازمان، نهاد، واحدهای تولیدی و غیره از جمله عواملی است که می‌تواند در پویایی یک سازمان تحقیقاتی موثر باشد.

به گفته معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی این نهاد همه ساله با اتکاء به منابع انسانی و امکانات و تجهیزات موجود، قرارداددهای پژوهشی و علمی- فنی متعددی را با مراکز و سازمانهای مختلف منعقد می‌کند. این قراردادها که عمدتاً در جهت رفع نیاز مراکز و سازمان‌های مختلف اجرا می‌شوند، علاوه بر نشان دادن توان تخصصی جهاد دانشگاهی در عرصه‌های پژوهشی و علمی، بیانگر موفقیت این نهاد در تحقق اهداف خویش مبنی بر کاربردی نمودن پژوهش‌های علمی و همچنین برقراری ارتباط میان جامعه و دانشگاه و نیز حرکت به سمت استقلال مالی و کاهش اتکا به بودجه دولت هستند.

به گزارش ایسنا، وی در پایان به پژوهش‌های انجام شده در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماران مبتلا به استئوآرتریت و سوختگی‌های قرنیه، تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القاء شده، شبیه‌سازی و تولید حیوانات تراریخته به منظور تولید محصولات بیولوژیک، اصلاح نژاد یا حفظ گونه‌های در حال انقراض، تولید محصولات بیولوژیک نظیر تولید انواع آنتی‌بادی منوکلونال، تدوین و روزآمد نگهداشتن پروتکل تشخیص و درمان سرطان پستان و ابداع شیوه درمان نوین برای ضایعات دهانی همچون آفت و بیماری پمفیگوس با استفاده از لیزر از جمله این پژوهش‌ها هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا