ساخت ضدیخ غیرسمی با افزودنی مجاز خوراکی

هر ساله هزاران حیوان و نیز کودک به خاطر نوشیدن انواع مایعات ضدیخ و یا خنک کننده خودرو مسموم می شوند. این مایعات بوی خوبی دارند و شیرین هستند. اصلی ترین ماده موجود در این ترکیبات، اتیلن گلیکول است که بسیار سمی بوده و بر سیستم اعصاب مرکزی، قلب و کلیه ها تاثیر می گذارد.

پژ.هشگران این بار به جای اتیلن گلیکول به سراغ ترکیباتی دیگر رفتند که نه تنها هیچ گونه آسیبی برای موجودات زنده به همراه ندارد، بلکه می تواند میزان کارایی این مواد را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

پژوهشگران به همین منظور به سراغ ماده پروپیلن گلیکول رفتند. این ماده برای جذب رطوبت و نیز تصبیت ترکیبات در برخی موادغذایی نظیر شیرین کننده های مصنوعی به کار می رود. این ماده به عنوان خنک کننده در برخی ماشین آلات صنعتی که استفاده از مواد سمی در آن ممنوع است (نظیر ماشین آلات صنایع غذایی) کاربرد دارد.

اما پروپیلن گلیکول به خاطر غلیط بودن نمی تواند در حالت معمول به عنوان ضدیخ و یا خنک کننده در خودروها به کار رود. به همین منظور پژوهشگران به آن آب و نیز نانوذرات اکسید پیروجنیک فلزی افزودند. مایع حاصله نه تنها هیچ ضرری برای موجوات زنده ندارد و نوشیدن آن بی ضرر است، بلکه کارایی آن در انتقال گرما 60 برابر بیشتر از مواد ضدیخ معمولی است. این افزایش کارایی تا حدی به خاطر افزایش سطح تماس ناشی از نانوذرات است.

این نوآوری می تواند در نهایت به کوچک تر شدن اندازه رادیاتورها و در نتیجه کاهش وزن خودرو و مصرف کمتر سوخت بیانجامد. این مایع جدید ضدیخ به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا