حمایت از فکرها و ایده های جوانان برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی

موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به نقش جوانان در پیشرفت های کشور، اظهار کرد: انقلاب اسلامی با همت جوانان به پیروزی رسید و در مراحل بعد هم چه در ایام دفاع مقدس و چه در زمینه پیشرفت های علمی و فنی و اختراعات، این جوانان رشید بودند که نقش آفرینی کردند. الان هم امید جامعه ما به جوانان است.

نماینده دوره های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی افزود: جوانان ما امروزه با مشکلاتی چون اشتغال و ازدواج و امکانات برای ادامه تحصیل دست به گریبان هستند که می بایست این موانع از پیش پای آنان برداشته شود. مجلس هم در این زمینه تلاش هایی انجام داده است مثلا در سال 94 مبلغ 4000 میلیارد تومان برای اشتغال جوانان مصوب کرد اما ظاهرا فرصتی برای دولت فراهم نشد که آن را محقق کند. یا 1500 میلیارد تومان برای یارانه مسکن اختصاص دادیم که آن هم تحقق پیدا نکرد.

وی در ادامه یادآور شد: با کمک دولت و مجلس، صندوقی به نام نوآوری و شکوفایی تشکیل شد که در حال حاضر تسهیلاتی به جوانان صاحب ایده و فکر ارایه می کند. امیدواریم که این کار به شکل گسترده تر ادامه یابد و جوانان ما بتوانند نوآوری ها و دستاوردهای علمی خود را به اجرا درآورند.

ثروتی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما برای جلوگیری از روند مهاجرت نخبگان جوان چه باید کرد؟ گفت: برای آنکه جلوی مهاجرت نخبگان را بگیریم باید شرایط جذب و اشتغال و ادامه تحصیل در داخل کشور فراهم شود. من کسانی را می شناسم که رفتند در خارج از کشور، دکترا گرفتند و علاقه مند بودند که بیایند در داخل فعالیت کنند ولی زمینه کار وجود نداشته است. این موضوع باعث شده که دوباره به خارج برگردند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس در سال 91 مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه سالی 10 درصد از ظرفیت های کارشناسی دانشگاه های تهران به سمت کارشناسی ارشد و دکترا منتقل شود. چون جوانان مایل به ادامه تحصیل هستند و اگر این زمینه در ایران وجود نداشته باشد، به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

نماینده دوره های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر آزمون کارشناسی برداشته شده است و هرکس بخواهد در این مقطع تحصیل کند، این امکان برایش فراهم است. برای کارشناسی ارشد و دکترا هم باید چنین امکانی مهیا شود. یعنی دانشگاه ها آنقدر ظرفیت داشته باشند که هرکس بتواند در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل بدهد.

ثروتی ادامه داد: در خارج به این صورت است که ورود به دانشگاه آسان و خروج از آن سخت است. اما در ایران برعکس است یعنی ورود سخت و خروج آسان است. بنابراین باید این روند به جای خود بازگردد و هرکس خواست، وارد دانشگاه شود. حال اگر کسی نتوانست و به مشکل برخورد می تواند ترک تحصیل کند.

اگر ما بتوانیم زمینه تحصیل را برای جوانان خودمان و جوانان دیگر کشورها فراهم کنیم، باعث ایجاد اشتغال و گسترش فرهنگ می شود، ضمن اینکه اثرات مطلوب دیگری هم به دنبال دارد. البته باید توجه داشت که گسترش کمی ظرفیت دانشگاه ها به کاهش کیفیت منتهی نشود

وی با اشاره به تمایل دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور برای ادامه تحصیل در خاک ایران، گفت: من در یک سفر کاری که داشتم، متوجه شدم در کشور مالزی و کشورهای اطرافش، 500هزار دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل هستند که همه آنها علاقه مندند در ایران تحصیل کنند. مدتی پردیس دانشگاه ها در ایران راه افتاد اما جلوی آن را گرفتند. ما حتی در قانون برنامه پنجم توسعه آوردیم که همه دانشگاه ها می توانند نمایندگی بزنند. باید از این ظرفیت در مناطق آزاد و ویژه و استان ها استفاده کرد. مثلا به فرض جوانان کشورهای همسایه مایلند بیایند در دانشگاه های استان های مرزی ایران درس بخوانند، ولی ما بستر را آماده نکردیم.

ثروتی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم زمینه تحصیل را برای جوانان خودمان و جوانان دیگر کشورها فراهم کنیم، باعث ایجاد اشتغال و گسترش فرهنگ می شود، ضمن اینکه اثرات مطلوب دیگری هم به دنبال دارد. البته باید توجه داشت که گسترش کمی ظرفیت دانشگاه ها به کاهش کیفیت منتهی نشود.

نماینده دوره های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فراهم آوردن زمینه پژوهش و تحقیقات برای پژوهشگران جوان، اظهار کرد: من افرادی را می شناسم که در اینجا ثبت علمی و اختراع انجام دادند اما مورد حمایت قرار نگرفتند. با وجود ایجاد مراکزی چون صندوق نوآوری و شکوفایی، آنقدر سخت گیری می شود که فرد 10تا از اختراعاتش را برده و در خارج به ثبت رسانده است.

وی افزود: یکی از مخترعان ایرانی موفق به ساخت کپسول CNG خودرو با استفاده از الیاف کربنی شده بود و حتی مجوز کیفیت را هم از خارج گرفته بود اما در اینجا هیچ گونه سرمایه گذاری صورت نمی گرفت. در حالی که اقتصاد مقاومتی به معنای جذب همین فکرها و ایده هاست. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا