آمادگی شرکت روسی برای پرتاب 19 ماهواره روسیه

به گفته نیکولای تستویدو رئیس این شرکت، تعداد 10 الی 12 فضاپیما، در راستای نیازهای خاص، فرصت‌ها و برنامه‌های مهندسان پرتاب خواهند شد. این شرکت آمادگی پرتاب 19 ماهواره روسیه را دارد ولی پرتاب ماهواره‌ها، بستگی به نیاز مشتریان، نیازها، برنامه‌های تجاری، حفظ نقطه مداری و یا استفاده‌های نظامی دارد و با توجه به درخواست مشتریان، ماهواره‌های آنها پرتاب خواهند شد.

 وی افزود:« سیستم جهانی ناوبری ماهواره‌‌ای گلوناس، در آینده‌ای نزدیک به ماهواره‌های جدید افزوده نخواهد شد و ما تا به امروز هشت ماهواره گلوناس- ام را تولید کرده‌ایم ولی این ماهواره‌ها برای پرتاب آماده نشده‌اند و نهمین ماهواره گلوناس را نیز در سال جاری تولید خواهم کرد.»

گلوناس یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی، یک سامانه ناوبری ماهواره‌ای بر مبنای موج‌های رادیویی است که بوسیله نیروی دفاعی هوافضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌کند. گلوناس، هم مکمل و هم جایگزینی برای سامانه موقعیت‌یاب جهانی ایالات متحده آمریکا(جی پی اس) است و تنها سامانه جایگزین ناوبری است که از لحاظ پوشش و دقت با جی پی اس قابل مقایسه‌است.

توسعه گلوناس بوسیله اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ شروع شد. با آغاز به کار در ۱۲ اکتبر ۱۹۸۲، راکت‌های متعددی ماهواره‌ها را به سامانه اضافه کردند تا آنجا که مدار در سال ۱۹۹۵ کامل شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد در زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، نوسازی سامانه بالاترین اولویت دولت قرار گرفت و بودجه آن افزایش یافت. گلوناس پرهزینه‌ترین برنامه سازمان فضایی فدرال روسیه است که سومین بودجه‌اش را در سال ۲۰۱۰ مصرف کرد. تا سال ۲۰۱۰، گلوناس ۱۰۰% خاک روسیه و تا سال ۲۰۱۱، با نوسازی کامل مدار بوسیله ۲۴ ماهواره، کل کره زمین تحت پوشش قرار گرفت. طراحی‌های ماهواره‌های گلوناس تحت چندین بهینه‌سازی قرار گرفته‌است. روسیه قصد دارد در سال 2015 نیز سه ماهواره به سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی اضافه کند.

گلوناس برای اولین بار در سیستم‌های مسیریابی خودروها به کار گرفته شد اما بسیار گران‌قیمت بود. دولت روسیه در تلاش است تا بتواند سیستم تجاری گلوناس را نیز به جهانیان معرفی کند. امروزه تمامی گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های بالا از قابلیت مسیریابی پشتیبانی می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها از دریافت کننده گلوناس نیز در کنار جی‌پی‌اس در تراشه‌هایشان بهره می‌برند.

استفاده همزمان از گلوناس در کنار جی‌پی‌اس مطمئنا باعث افزایش دقت در مسیریابی و مکان‌یابی خواهد شد. مزیت استفاده از گلوناس را می‌توان افزایش دقت تا ۲متر دانست. گلوناس و جی‌پی‌اس در کنار هم به دستگاه‌ها این قابلیت را می‌افزایند تا بتوان از ۵۵ ماهواره در سراسر جهان جهت مسیریابی بهره برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا