بهره گیری از مزیت های نسبی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی

محمدجواد جمالی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اولین شرط لازم برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی آن است که برنامه ریزان و مجریان به این اقتصاد باور داشته باشند. اینکه بیاییم در صفحه تلویزیون و یا در سمینار و بروشور و تراکت حرف اقتصاد مقاومتی بزنیم، مشکلی را حل نمی کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: باید دولتمردان و تصمیم گیران کشور به این نتیجه رسیده باشند که اقتصاد مقاومتی تنها راه علاج کشور است. اگر این اتفاق افتاد بعد از آن باید برنامه ریزی صورت بگیرد. این برنامه ریزی ها می بایست فارغ از دیدگاه های سیاسی و جناحی باشد. همه باید تصور کنیم که در یک کشتی نشستیم و فکر کنیم که چه چیزی این اقتصاد ورشکسته دارای رکود را نجات می دهد؟ اگر اینطور فکر کردیم، یک قدم جلوتر رفته ایم.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی می بایست مزیت های نسبی خود را شناسایی کنیم و ببینیم چه میزان دارایی اعم از علمی، اقتصادی، توانمندی های نیروی انسانی و… داریم و از آن بهره بگیریم. علاوه بر این نباید اجازه دهیم که لابی های اقتصادی دیگر کشورها در کشور ما فعال باشد.

جمالی خاطرنشان کرد: بحث نگاه به درون مانع از آن نیست که نگاه به بیرون داشته باشیم. قطعا همه کشورها به هم نیاز دارند اما رفع نیاز نباید به وابستگی منتهی شود. چون الان بحث رکود، جدی است و جوانان درگیر آن هستند. دشمن هم شدیدا روی این بحث کار می کند. به نظر ما بحث رکود اقتصادی دارد به یک بحث امنیتی تبدیل می شود البته شاید بعضی ها این را قبول نکنند اما ما باید حواسمان به این موضوع باشد.

در زمینه فعالیت های دانش بنیان هرچه خرج کنیم، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. اما در همین مباحث دانش بنیان هم باید دید کدام موضوعات اولویت دارند؟ چراکه مباحث دانش بنیان بسیار گسترده است 

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاکید کرد: حتما می بایست به برنامه چشم انداز و سندهای بالادستی عمل کرد نه اینکه هر دولتی بیاید بگوید من این را قبول دارم و آن را قبول ندارم. باید دید افرادی که بر مسوولیت ها گمارده می شوند، چقدر در این زمینه مطلع هستند و نسبت به این مباحث اشراف دارند و چقدر از مزیت های مختلف مناطق کشور آگاهند؟ چرا چندین دهه است که ما از ظرفیت مکران در سواحل دریای عمان محرومیم؟ قطعا کشورهای خارجی و به ویژه انگلستان نگذاشتند و آدم ها را از سواحل دور کردند. در همه جای دنیا، بندرها از شهرهای مهم هستند ولی در کشور ما شهرهای بندری مورد توجه قرار نگرفتند.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش فعالیت های دانش بنیان را در تحقق اقتصاد مقاومتی چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: در زمینه فعالیت های دانش بنیان هرچه خرج کنیم، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. اما در همین مباحث دانش بنیان هم باید دید کدام موضوعات اولویت دارند؟ چراکه مباحث دانش بنیان بسیار گسترده است. بنابراین نیاز به اولویت بندی داریم که در این زمینه می بایست مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و دولت اقدام کنند.

جمالی با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه برای توسعه فعالیت های دانش بنیان، متذکر شد: الان ممکن است شعار ارتباط صنعت و دانشگاه را بدهیم اما در عمل این ارتباط بریده شده است. هم اینک پایان نامه ها خرید و فروش می شوند. می بایست پایان نامه هایی مورد حمایت قرار بگیرند که به درد صنعت می خورند. اخیرا هم مد شده که به دنبال مقالات ISI باشند. به فرض که این مقاله در فلان جا منتشر شد و فلان قدر هم به آن رجوع کردند. این چه دردی از مملکت دوا می کند؟ بنابراین باید به دنبال مقالاتی باشیم که در کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت، مشکلات کشور را برطرف می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا