ساخت دستگاه هشدار دهنده درباره نور خورشید

این دستگاه از لوله ای پلاستیکی حاوی یک جوهر هوشمند ساخته شده و درست زمانی که مقدار اشعه های فرابنفش خورشید به حدی می سد که باعث آفتاب سوختگی می شود، این جوهر از رنگ آبی به وضعیت بی رنگ تغییر شکل می دهد و با این کار به حضار درباره آفتاب سوختگی اخطار می دهد.

این لوله پلاستیکی مانند دست بند به دور دست بسته می شود و با سرعتی که بر اساس نوع پوست استفاده کننده است تغییر رنگ می دهد و می تواند همزمان نیز به صورت کرم ضدآفتاب استفاده شود که به استفاده کنندگان اجازه می دهد تا بدون هیچ خطری از آفتاب لذت ببرند.

این دستگاه یکی از تولیدات جدید مبتنی بر فناوری فوتوکالتالیزیس است. از تولیدات دیگر مبنی بر این تکنولوژی میتوان  لایه های ضد باکتری و کیسه های تصفیه آب را نام برد که توانسته اند یکی از جوایز بین المللی را بدست آورند. این تکنولوژی توسط دکتر دیوید حذافی از مدرسه شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه کوئینز ابداع شده است.

دکتر حذافی در این باره می گوید: «دستگاه شاخص آفتاب سوختگی به وسیله یک  فوتوکاتالیست و یک  ساختار تغییر رنگ دهنده  کار می کند که اشعه فرابنفش را جذب می کند و از انرژی آن برای تغییر رنگ جوهر استفاده می کند. نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش در طول روز جذب می شود و بدین ترتیب استفاده کننده زمانی که اشعه های خورشید باعث آفتاب سوختگی می شود از این اشعه ها مطلع خواهید شد. این دستگاه ساده و ارزان به واسطه فوتو کاتالیست خود می تواند مردم را زمانی که در معرض اشعه های بیش از حد ماوراء بنفش قرار می گیرند با خبر کند و آن ها را برای یافتن پناهگاهی در برابر آفتاب تشویق کند.

از دیگر سازه هایی که توسط تکنولوژی فوتوکاتالیست ایجاد شده لایه های پلاستیکی هادی نور هستند که خاصیت ضد باکتری داشته و می تواند در شماری از اجسام نظیر پرده های بیمارستان، کف پوش ها، سفال ها و شیشه ها برای ساختن محیطی اسریل تر و امن تر استفاده شود. 

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا