آسیب های زلزله را می توان با اقدامات پیشگیرانه عملی کاهش داد

ایران ششمین کشور زلزله خیز دنیاست؛ کشوری که بر اثر وقوع زلزله، خسارات و تلفات جانی و مالی بی شماری متحمل می شود.

به گزارش سیناپرس، استان آذربایجان از جمله استان های زلزله خیز ایران محسوب می شود. ۲۸ دیماه امسال زمین لرزه ۵/۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در شهرستان خوی( یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی) به وقوع پیوست و علاوه بر خسارت مالی باعث مصدومیت 120 نفر شد.

شب گذشته ( ۸ بهمن ۱۴۰۱) نیز در ساعت ۲۱:۴۴:44 زلزله ‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی به وقوع پیوست؛ زلزله ای که 3 فوتی و 816 مصدوم داشت.

بنابر اعلام مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در حال حاضر طبق برآوردها 2 شهر و ۸۶ روستا، ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر( ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده ) تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی قرار گرفته اند.

همچنین بنابر اعلام محمدصادق معتمدیان، استاندارآذربایجان غربی، متاسفانه در اثر زلزله دیشب ۳۷۰ واحد در خوی تخریب شده است.

 به گفته جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز زلزله خوی ۳ فوتی و ۸۱۶ مصدوم داشته و ۶۰ نفر هم‌ در حال حاضر در بیمارستان بستری شده اند. خوشبختانه در حال حاضر مشکلی درمانی در مناطق زلزله زده شهرستان خوی وجود ندارد و تمامی مصدومان این حادثه به بیمارستان های شهرهای تبریز، ارومیه، سلماس و مرند انتقال پیدا کرده اند و مراحل درمانی شان را طی می کنند؛ تاکنون 10 نفر از مصدومان عمل جراحی انجام داده اند.

همچنین به گفته محمد رضا کاظم زاده، دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور نیز در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته در شهرستان خوی 20 تا 30 درصد منازل مسکونی مددجویان مانند سایر افراد دچار تخریب شدند اما خوشبختانه این زلزله خسارت جانی در بین گروه جامعه هدف نداشته و تاکنون مشکل خاصی در مراکز سالمندان و نگهداری کودکان مشاهده نشده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در این خصوص عنوان کرده است: در حال حاضر نیروهای امدادی و جهادی برای ارزیابی و تامین نیاز زلزله زدگان شهرستان خوی به ۷۰ روستا اعزام شده اند. خوشبختانه این مناطق اکنون مشکلی در اتصال آب، برق و گاز ندارند. مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی نیز در دستور کارمان قرار دارد. اکنون پیش بینی ها و تدابیر لازم پیرامون این مساله اندیشیده شده و مردم عزیز منطقه هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

هرچند اکنون تدابیر لازم پیرامون این مساله اندیشیده شده است و خوشبختانه مشکلی در زیرساخت های حیاتی این شهرستان وجود ندارد و همچنین هرچند هم اکنون پیش بینی وقوع زلزله به طور قطع امکان پذیر نیست اما به نظر می رسد، می توانیم با اتخاذ تدابیری روشن بینانه علمی و تحلیل ریسک زلزله از میزان خسارات مالی و جانی این حادثه بکاهیم.

دکتر مهدی زارع، رئیس مرکز پیش بینی زلزله و استاد گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله پیش از این در این خصوص به سیناپرس گفته بود: با افزایش دانش اثر فیزیکی و اجتماعی بالقوه مخاطرات، ریسک زلزله کاهش و شرایطی مناسب برای آمادگی آن فراهم می شود. از سوی دیگر با فراهم کردن داده های ریسک برای تصمیم گیرندگان، اطلاعات برای برنامه ریزی و کاربری زمین به کاهش اثر سوانح ناشی از ریسک های زلزله منجر می شود.

عضو وابسته و رئیس شاخه زمین شناسی، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزوده بود: آگاه ساختن مقامات، شهروندان و رسانه ها از سطوح مخاطرات و ریسک های طبیعی که شهر در معرض آنها قرار دارد با هدف تشخیص اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی، بخش مهم و بنیادی اقدامات پیشگیرانه است. این ابزار همچنین می تواند راهنمای برنامه های کاربری و توسعه زمین در آینده برای ترویج فرهنگ پیشگیری در جامعه باشد.

به گفته وی، پایگاه داده شامل اطلاعاتی در مورد ساختمان ها، تراکم جمعیت و مسکن، زیرساخت های حیاتی مانند بیمارستان ها، مدارس، پمپ بنزین ها و بازارها و سایر زیرساخت هاست. 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا