آیا ربات ها در صنعت خودروسازی شکست خوردند؟

مرسدس بنز سدان کلاس اس خود را با آپشن‌های متنوع و مختلفی همانند تریم از جنس فیبر کربن، جالیوانی دارای سردکن و گرمکن و چهار نوع درپوش مختلف برای دریچه‌های تایرها عرضه می‌کند و در این میان ربات‌های خط تولید نمی‌توانند با این وضعیت به کار ادامه دهند.

با سفارشی‌سازی هرچه بیشتر محصولات برای جلب مشتریان، مهارت و انعطاف‌پذیری کارگران مجدداً در حال یافتن جایگاه خود در خط مونتاژ مرسدس است. این موضوع، روند همیشگی تفوق ماشین بر انسان را که از زمان کارگر افسانه‌ای راه‌آهن- جان هنری- که صد سال پیش در مسابقه با چکش موتوری شکست خورد و جان خود را از دست داد وجود داشته است، تغییر می‌دهد.

شکست توسعه اتوماسیون و ربات ها در صنعت خودروسازی - فردانما - آینده صنعت خودروسازی ۳مارکوس شفر مدیر تولید مرسدس بنز مستقر در کارخانه سیندلفینگن (بخشی از شبکه جهانی تولید شرکت دایملر اِی‌جی) می‌گوید: «ربات‌ها نمی‌توانند با این درجه از شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی و گوناگونی که ما امروز داریم، مواجه شوند. ما با استخدام کارکنان بیشتر در حال حفاظت و حراست از آینده خود و صرفه‌جویی مقادیر زیادی پول هستیم.»

کارخانه سیندلفینگن- بزرگترین کارخانه بنز- غیرمحتمل‌ترین مکان برای زیر سؤال بردن مزایای توسعه اتوماسیون است. این کارخانه ۱۰۱ ساله مدل‌هایی مانند جی‌تی اسپورتس و مدل فوق لوکس میباخ کلاس اس را تولید می‌کند. این کارخانه هر ساله ۱۵۰۰ تن فولاد را مورد استفاده قرار داده و به ۴۰۰ هزار اتوموبیل تبدیل می‌کند.

موضوع تولید کارآمد و بدون نقص در کارخانه سیندلفینگن به اهمیت سایر کارخانه‌های تولیدکننده خودرو است؛ اما عصر سفارشی‌سازی در حال تحمیل تغییرات در روش‌های تولید است که خودروها و سایر کالا را به صورت انبوه تولید کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهند. نیروی محرکه این تغییر، تطبیق‌پذیری است. در حالی که ربات‌ها درانجام کارهای تکراری تعریف شده، توانمند و قابل اعتماد هستند، در تطبیق‌پذیری و سازگاری موفق نیستند. موضوع تطبیق‌پذیری در بخش گسترده‌ای از مدل‌ها که هر کدام دارای ویژگی‌های متعدد و مختلف هستند، به شدت مورد تقاضا است.

شکست توسعه اتوماسیون و ربات ها در صنعت خودروسازی - فردانما - آینده صنعت خودروسازی ۲

شفر می‌گوید: «این تنوع در ویژگی‌ها آنقدر زیاد است که ربات‌ها از پس آن برنمی‌آیند. ربات‌ها نمی‌توانند با این همه آپشن‌های مختلف خودروها کار کنند و سرعت خود را با توجه به این تغییرات حفظ نمایند.»

شفر بیان می‌کند در حالی که فرآیند ساخت بر عده‌ای از کارگران ماهر تمرکز دارد، مرسدس بنز قادر است یک خط تولید را ظرف مدت چند روز- به جای چند هفته‌ای که قبلاً برای برنامه‌ریزی مجدد ربات‌ها و تغییر الگوهای مونتاژ مورد نیاز بود- تغییر دهد. در طول این زمان تغییر خط تولید، تولید متوقف می‌شود.

زراعت ربات در  توسعه اتوماسیون

مرسدس کلاس ای نونما شده که در ماه مارس فروش آن آغاز خواهد شد، نمونه خوبی از استفاده اندک از ربات‌ها است. برای تنظیم صفحه‌نمایش هاد که سرعت و دستورات مسیریابی را برای روی شیشه جلویی خودرو نمایش می‌دهد، دو ربات ثابت موجود در خط تولید با یک ربات متحرک سبک و یا یک کارگر جایگزین شده‌اند.

در حالی که ربات‌ها کاملاً کنار گذاشته نخواهند شد، به صورت روزافزونی کوچکتر و انعطاف‌پذیرتر خواهند شد و به جای کار کردن در پشت نرده‌های امنیتی، برای کار کردن با کارگران خط تولید آماده می‌شوند. مرسدس کار کردن کارگران با دسته‌ای از ربات‌ها را «زراعت ربات» نامیده است. بر اساس نتایج تحقیق فدراسیون بین‌المللی رباتیک که در روز پنج‌شنبه منتشر گردید، طی دو سال آینده حدود ۱٫۳ میلیون ربات صنعتی به فعالیت در خواهند آمد.

دومین تولیدکننده بزرگ خودروهای لوکس، تنها شرکتی نیست که به چنین کاری روی آورده است. بی‌ام‌دبلیو و فولکس‌واگن نیز در حال تست کردن ربات‌های سبک‌وزن مجهز به سنسور هستند که برای کار کردن به همراه انسان‌ها آماده و ایمن شده‌اند. هدف تمامی این خودروسازها این است که مادامی که سرعت تغییرات روند حرکت صنعت خودرو شتابان است، از رقبای خود بهتر و سریع‌تر باشند. خودروها در حال تبدیل شدن به گوشی‌های هوشمند چرخ‌دار هستند و خودروسازها برای به‌روز کردن خودروهای خود – زودتر از چرخه هفت ساله همیشگی تغییر- تحت فشار هستند.

چیزی بیش از سیاهی

به گزارش فردانما،خودروسازها مجبورند نیازهای مشتریانی را که می‌خواهند متفاوت باشند را نیز برآورده سازند. برای مرسدس این به معنای توسعه بیش از ۳۰ مدل- که شامل ۱۰ سبک کاملاً جدید و عرضه آپشن‌های جدید مانند تریم از جنس بامبو، خوشبویی داخلی و درخشندگی آرم مرسدس می‌باشد- تا پایان دهه جاری است. این امر کاملاً با روزهای تولید انبوه در زمان هنری فورد- که مشتریان حق انتخاب رنگ ماشین خود را داشتند به این شرط که فقط مشکی باشد!- متفاوت است.

شفر بیان می‌کند: «ما در حال گذار از توسعه اتوماسیون هستیم و به دنبال افزایش نقش کارگران در فرآیند تولید هستیم. ما نیاز داریم که منعطف‌تر باشیم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا