سم و کود؛ موانع بزرگ صادرات گیاهان دارویی

دکتر محمدحسین میرجلیلی در گفتگو با سیناپرس افزود: کشت و صادرات گیاهان دارویی بسیار مشکل است و فقط با نگاه علمی به این موضوع می توانیم در این صنعت رشد کنیم، اما متاسفانه گاه به دلیل رعایت نکردن برخی استانداردهای جهانی در حوزه تولید گیاهان دارویی مثل استفاده بی رویه از کود و سم، خارجی ها از گیاهان دارویی ایران، استقبال نمی کنند و گاهی دیده می شود که محصولات ما را مرجوع می کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، برای موفقیت در بازار گیاهان دارویی، باید دولت، فعالان بازار و صنعت دارویی از صنعت تولید گیاهان دارویی در ایران حمایت کنند. اگر چنین نگاه حمایتی و فراسازمانی در حوزه گیاهان دارویی محقق شود و به افزایش کیفیت فرآورده های تولیدی توجه داشته باشیم، شک نکنید که این صنعت با رشد چشمگیری مواجه می شود و فرصت های شغلی زیادی را به وجود خواهد آورد.

وی با بیان اینکه باید موانع صادرات گیاهان دارویی برداشته شود، تاکید کرد: نباید به صورت کورکورانه و بدون برنامه ریزی علمی، گیاهان دارویی را تولید کنیم، بلکه نیاز است که علاوه بر ارتقای کیفیت تولید داخلی و نیازسنجی، در زمینه بازاریابی گیاهان دارویی هم تلاش کنیم تا بتوانیم محصولات تولید شده را با برنامه ریزی دقیق در بازار داخلی و خارجی توزیع کنیم.

این دانش آموخته دکترای علوم باغباني و اصلاح گياهان دارویي خاطرنشان کرد: در این بین، باید نگاه حمایتی از تولید داخل در بین مسئولان و مردم هم نهادینه شود و حمایت از صنعت تولید گیاهان دارویی را جدی بگیریم. متاسفانه گاهی دیده می شود که عصاره گیاهی استاندارد و مرغوب هم در کشور تولید می شود، اما عده ای به سمت خرید محصولات تقلبی و ارزان تر کشیده می شوند.

میرجلیلی یادآور شد: باید ریسک تولید گیاهان باکیفیت دارویی پایین بیاید و بازار مصرف این فرآورده های درمانی تضمین شود. استفاده از نیروهای علمی، وجود برنامه ریزی های منطقی، اصلاح الگوی کشت گیاهان دارویی و سایر محصولات کشاورزی و حرکت به سمت کشت و تولید علمی، می تواند بازار گیاهان دارویی در داخل و خارج از کشور را متحول سازد و این بازار را از منظر کمی و کیفی ارتقا بخشد.

 

گفتگو: امین جلالوند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا