اصلاح عیوب انکساری به شرط انتخاب درست،بی خطر است

بهترین گزینه برای جراحی چشم

دکتر محمد پاکروان استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص گفت:اصولا در روش‌هایی که برای درمان عیوب چشم انجام می‌شود با استفاده از لیزر "اگزایمر" مقداری از بافت قرنیه تراشیده می‌شود و با تغییری که در سطح قرنیه ایجاد می‌شود،شماره چشم تغییر کرده وعیب انکساری چشم اصلاح می‌شود. این عمل‌ها برای چشمان نزدیک بینی که در شماره‌های بین 1 تا 8 قرار دارند نتایج خوبی دارد وهمچنین در درجه بعدی در شماره‌های آستیکماتیسم نتایج نسبتا خوبی دارد ودر چشم‌های دوربین تا شماره‌های 4 قابل اصلاح است. بنابراین بهترین نتیجه را بر طبق طبقه بندی در چشمان نزدیک بین که در شماره‌های 1 تا 8 قرار دارند می‌توان گرفت.

موارد منع جراحی

وی افزود: لازم به ذکر است که پیش نیاز انجام این کار منوط به تأیید سلامت چشم بر طبق آزمایشات انجام شده پیش از انجام عمل است.به صورتی که قرنیه باید از ضخامت مناسبی برخوردار باشد ودر عکسبرداری‌هایی که از قرنیه بعمل می‌آید مشکلی وجود نداشته باشد.بر این اساس  افرادی که قرنیه نازک دارند وافرادی که در عکسبرداری‌های توپوگرافیک نشان داده شده است که آستیکماتیسم‌های نامنظم دارند موارد مناسبی برای انجام این عمل نیستند.

لازیک یا لیزیک؟

این متخصص بیماری‌های چشم در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس که از دو روش "لازیک "و"لیزیک" کدام یک نتایج بهتری دارند اظهار داشت:اصولا تراشی که بر روی قرنیه ایجاد می‌شود به دو شکل است یا تراش سطحی است یا عمقی.در روش عمقی برشی بر روی قرنیه داده می‌شود وضخامتی حدود 100 تا 140 میکرون از قرنیه بلند شده وتراش در عمق قرنیه ایجاد می‌شود وسپس لایه سر جای خود برگردانده می‌شود.روشهای سطحی شامل"پی آر کی" و"لازیک "هستند  که عموما " پی آر کی"  بیشتر انجام می‌شود که در این روش در سطح قرنیه لایه "اپیتریوم" برداشته می‌شود ودر اقدام بعدی زیر لایه "اپیتریوم" لیزر استفاده می‌شود تا لایه برداری وتراش انجام ‌شود .بعد از جراحی به مدت 2 تا 3 روزلایه سطحی به تدریج ترمیم شده ودید بیمار بهتر می‌شود. در این دو تا سه روز بیمار احساس درد دارد ولی نهایتا بعد از دو تا سه روز دید بیمار بهتر می‌شود و دید نهایی بیمار 90 درصد ظرف 2 هفته ودید 100درصد او حدود 3 تا 4 ماه به طول می‌کشد.

اگر فرد مناسب برای جراحی انتخاب شود جراحی عیوب انکساری روش مناسب وکم خطری است.

روش کار در جراحی‌های عمقی چشم

وی در ادامه گفت: در روش‌های عمقی که لیزیک نامیده می‌شوداز دو روش استفاده می‌شود:با استفاده از وسیله مکانیکی یا به وسیله لیزر لایه فلپ برداشته می‌شود که اصطلاحا"سنتو لیزیک " نامیده می‌شود. در این روش از دو نوع لیزر استفاده می‌شود یک نوع لیزر "فمتوسکند" که درلایه برداری از آن استفاده می‌شود وسپس با استفاده از لیزر" اگزایمر" تراش قرنیه انجام می‌پذیرد. در این روش به دلیل اینکه لایه‌ای از قرنیه برش داده می‌شود سلول‌های سطحی آسیبی نمی‌بینند وتراش داده نمی‌شود وزمانیکه فلپ برداشته شد  وتراش قرنیه صورت گرفت مجدد فلپ را سرجای اصلی برگردانده می‌شود ،به این دلیل که سطح قرنیه برداشته نمی‌شود بیماردر روش‌های سطحی احساس درد ندارد واصلاح دید بیمار بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد به طوری که  وی بعد از چند ساعت به دید مناسب دست پیدا می‌کند.

در صورتی که قرنیه نازک باشد این روش‌ها توصیه نمی‌شوند،در چشمانی که شماره آن خیلی پایین زیرنمره 2 باشد این روش بهتر است انجام نشود ولازم به ذکر است لایه برداری ممکن است همراه با بروز یک سری عوارض باشد  که در روش "لازیک "این عوارض مربوط به فلپ وجود ندارد مزیت این روش بهبود سریع بیمار  وعدم احساس درد نسبت به روش‌های سطحی جراحی است.

پیشرفت تکنولوژی ساخت تجهیزات جراحی

این جراح بیماری‌های چشمی در خصوص تجهیزات جدید در جراحی چشم عنوان کرد: اگرچه اصول جراحی‌های چشم نسبت به گذشته  تغییر نکرده است لیکن تجهیزات امروزه دقیق تر وپیشرفته تر شده‌اند. تکنولوژی لیزر به طور کل از گذشته پیشرفته تر شده وبهبود یافته است. با استفاده از تجهیزات جدید لیزر سطح قرنیه بسیارصاف تر برش می‌خورد واین مسأله باعث شده عوارض لیزرهای قدیمی کمتر شود وبحث کدورت‌ها در لیزرهای سطحی کاهش یافته ودقت بالاتر رفته است به طوری که در لیزیک قادر به لایه برداری‌های نازک تری هستیم  که در گذشته به دلیل ضخامت فلپ‌ها این امکان وجود نداشت وعوارض بیشتری به همراه داشت.

عوارض انجام اعمال جراحی چشم

 دکتر پاکدامن  تصریح کرد: اصولا انجام هر عمل جراحی در هر ارگان از بدن احتمال عارضه وخطا  را داشته ونمی‌توان در مورد هیچ جراحی اعلام کرد که نتیجه صد درصد موفقیت آمیز است .بنابراین افراد متقاضی باید ریسک کم این اعمال را بپذیرند؛ از طرف دیگر امکان بروز یک سری نتایج ناخواسته از جمله عفونت وجود دارد،مشکل پخش نور اگرچه موقتی است لیکن امکان آن وجود دارد.  در روش لیزیک که از فلپ استفاده می‌شود ممکن است بر اثر ضربه جابجایی اتفاق بیفتد .باور دیگری که وجود دارد این است که بعد از این جراحی افراد در معرض کوری پس از وارد آمدن ضربه به سر قرار خواهند گرفت در حالی که این امکان در صورت وارد آمدن ضربه مستقیم به چشم ایجاد می‌شود  ومقاومت چشم بیشتر از این است که با فروآمدن ضربه منهدم شود.

 در نتیجه فرد باید ریسک خطر را بپذیرد وپزشک هم در انتخاب بیمار دقت کند به این معنی که پیش از انجام عمل آزمایشات لازم را از بیمار گرفته ودر صورت تأیید اقدام به جراحی کند.طبیعی است که فردی که چشم دوربین شماره 10 دارد با این عمل دچار مشکل می‌شود.

وقتی جراحی چشم ضرورت است

وی با بیان این نکته که انجام  این اعمال در برخی مشاغل نوعی ضرورت است گفت: افرادی که آتش نشان ،غواص،ورزشکارو… هستند امکان استفاده از عینک وجود ندارد واین عمل نوعی نیاز به حساب می‌آید. لیکن در افراد عادی این انتخاب فردی است که اگرفرد با عینک مشکل نداشته باشد قطعا بهتر است و عده دیگری که استفاده از عینک را دوست ندارند با پذیرش ریسک جراحی این اقدام انجام می‌شود.آنچه مسلم است این است که اگر فرد مناسب برای جراحی انتخاب شود جراحی عیوب انکساری روش مناسب وکم خطری است.

 

گفتگو:اعظم صفایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا