آنالیز رد پای یک و نیم میلون ساله در آفریقا

در سال 2009 میلادی تیمی از پژوهشگران انسان شناس و باستان شناسان موفق به کشف ردپای انسانی در سواحل شرقی دریاچه تورکانا در Turkana در کشور کنیا شدند. مطالعات بعدی حاکی از این موضوع بود که این رد پا در حدود یک میلیون و پانصد هزار سال قدمت داشته و متعلق به گونه ای از انسان های منقرض شده به نام انسان هومو ارکتوس یا انسان راست قامت است. به تازگی تیمی از پژوهشگران آلمانی و آمریکائی در شهر لایپزیک به بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق این ردپا پرداخته و اعلام کردند نوع راه رفتن و گام برداشتن انسان های هومو ارکتوس مشابه انسان های امروزی بوده و تفاوت چندانی بین راه رفتن این دو گونه انسانی وجود ندارد.

مطالعات پژوهشگران  همچنین نشان می دهد که مکانیسم آناتومی بدن گونه های انسان هومو ارکتوس (راست قامت) و انسان هومو ساپینس ( انسان هوشمند ) مشابه هستند. از سوی دیگر شواهد باقی مانده از انسان های هومو ارکتوس نشان دهنده وجود تعامل و همکاری بین آن ها است.

مطالعات پیشین دانشمندان نشان می دهد که انسان های هومو ارکتوس احتمالا نخستین گونه انسانی بودند که دارای بدنی راست قامت شبیه انسان مدرن بوده و با دارا بودن ویژگی هایی مانند پاهایی کشیده و بلند قادر به راه رفتن روی دوپا و دویدن در مسافت های طولانی بودند.

هومو ارکتوس ها برای نخستین بار در قاره آفریقا ظاهر شده و فسیل های کشف شده از این انسان نشان می دهد که پراکندگی این گونه انسانی شامل تمامی مناطق قاره آفریقا از شمال تا جنوب می شده است. انسان های راست قامت با تکیه بر هوش بیشتر نسبت به سایر گونه های پیشین، قادر به ساخت و استفاده از ابزارهای پیشرفته تر و کاربردی تر استخوانی و سنگی بوده و این موضوع در گسترده شدن زیستگاه های وی بسیار موثر محسوب می شود. انسان های راست قامت در حدود یک میلون و هشتصد هزار سال پیش از قاره آفریقا به قاره آسیا مهاجرت کردند. امروزه آثار این گونه انسانی در مناطقی از شرق آسیا مانند جاوه به دست آمده است. شواهدی از حضور  انسان راست قامت در قاره اروپا نیز وجود دارد و فسیل های یافت شده نشان می دهد در حدود یک میلیون و پانصد هزار سال پیش، هومو ارکتوس ها به قاره اروپا وارد شده اند.

یکی از مشکلات پیش رو در مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل نوع راه رفتن انسان های راست قامت، کمبود مدارک و مستندات مرتبط با راه رفتن این انسان محسوب می شود. به همین دلیل تیمی از پژوهشگران موسسه تطور انسان شناسی ماکس پلان در کشور آلمان با همکاری پژوهشگران دانشگاه جرج واشنگتن در ایالات متحده آمریکا، تحت سرپرستی کوین هاتالا به بررسی مقایسه ای و آنالیز دقیق ردپای انسان های مدرنی که در این منطقه باقی مانده بود و مقایسه آن با ردپای انسان هومو ارکتوس کرده و مشخص شد از نظر آماری این رد پاها با یکدیگر شباهت بسیار زیادی داشته و تشخیص تفاوت هایی در بین آن ها بسیار دشوار است. مطالعات پژوهشگران فوق همچنین نشان می دهد که مکانیسم آناتومی بدن گونه های انسان هومو ارکتوس (راست قامت) و انسان هومو ساپینس ( انسان هوشمند ) مشابه هستند. از سوی دیگر شواهد باقی مانده از انسان های هومو ارکتوس نشان دهنده وجود تعامل و همکاری بین آن ها است. دانشمندان همچنین دریافتند ردپای فوق به یک انسان هومو ارکتوس بالغ و مذکر تعلق دارد.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا