آیا آینده ارزهای دیجیتال قابل پیش بینی است ؟

به گزارش سیناپرس،امروزه ارزهای دیجیتال به یکی از پیچیده ترین حوزه های اقتصادی در جهان تبدیل شده و بسیاری از افراد در این حوزه فعالیت می کنند. در این میان آینده ارزهای دیجیتال مبهم بوده و بسیاری از افراد بی تجربه در آن متضرر شده اند.

هیچکس باور نمی کرد بیت کوین ۱ سنتی به ۶۰ هزار دلار برسد و بسیاری از افراد در همین بازه قیمتی شروع به خرید این ارز کرده و بازاریابان این عرصه بسیاری از افراد بی تجربه را قانع کردند که در آن سرمایه کذاری کنند چون برخی از کارشناسان این حوزه پیش بینی کرده بودند که تا پایان سال ۲۰۲۲ ارزش بیت کوین به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار برسد. در دنیای واقعی اما این رویا حقیقت نیافته و با توجه به انحصاری بودن رمز ارزها در دست سرمایه گذاران و عدم حمایت بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته و سایر عوامل، شاهد کاهش ارزش شدید بیت کوین و بسیاری از رمز ارزها طی ماه های گذشته بودیم.

در حال حاضر بسیاری از مردم در مورد آخرین روندهای قیمتی بازار کریپتو صحبت می‌ کنند و مهم ترین موضوع بی پاسخ مانده این است که آیا ارزهای دیجیتال می ‌توانند در آینده جایگزین ارزهای فیات یا همان ارزهای رسمی دولت ها شوند؟

با شروع سال ۲۰۲۲، قیمت بیت‌کوین  ۶۱ درصد افزایش یافته و قیمت اتریوم نسبت به سال گذشته ۴۰۹ درصد بیشتر شد. در بهار سال ۲۰۲۲ بازار تحت تأثیر روندهای نزولی قرار گرفته و بازار سهام به دلیل افزایش تورم، حمله روسیه به اوکراین و سایر چالش‌های اقتصاد کلان کاهش یافت. در این میان رمز ارزها نیز بسیار سریعتر از S&P 500  و یا سایر شاخصهای مهم اقتصادی سقوط کردند.

در حال حاضر نمی توان در مورد آینده ارزهای دیجیتال اظهار نظر کرد اما تقویم ۲۰۲۳ ممکن است به برخی از سوالات مهمی که در سال‌ های گذشته بی ‌پاسخ مانده بودند پاسخ داده و مسیری را برای ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران آنها برای بلندمدت تعیین کند.

 پیش بینی بازار ارزهای دیجیتال برای سال ۲۰۲۳

بدیهی است که  نمی‌توان دقیقاً گفت که در سال ۲۰۲۳ و پس از آن چه اتفاقی برای بازار ارزهای دیجیتال خواهد افتاد. اما توجه به چند موضوع کلی در مورد ارزهای دیجیتال، می ‌تواند به سرمایه‌گذاران برای داشتن استراتژی صحیح کمک کند.

در این رابطه باید به جزئیات مهم زیر توجه کنید:

  • مقررات کشورها در مورد ارزهای دیجیتال.
  • پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال در بازار به عنوان وسیله پرداخت.
  • صندوق‌های قابل معامله مبتنی بر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال.
  • کشورهایی که بیت‌کوین (یا سایر ارزهای دیجیتال) را به عنوان ارز قانونی استفاده می‌کنند.

 با توسعه این موارد، آینده بلندمدت ارزهای دیجیتال شکل خواهد گرفت. با این حال، یک سری تحولات که با ایجاد بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ در جهان آغاز شد، احتمالاً برای سال‌ های بیشتری ادامه خواهد داشت.

 چرا ارز دیجیتال می‌تواند در آینده جایگزین پول باشد؟

 ممکن است در سال ۲۰۲۳ و پس از آن، قانون‌ گذاران در سراسر جهان به منظور تعیین مقررات برای ارزهای دیجیتال گرد هم آیند. با این حال، این اتفاق فعلاً بعید به نظر می‌ رسد زیرا دیدگاه  بین المللی در مورد رمزارزها متغیر است، به عنوان مثال در السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی، بیت‌ کوین یک ارز رسمی محسوب شده در حالی که در چین مبادله کریپتو غیرقانونی است. به این ترتیب شاهد هستیم که اتحاد جهانی در مورد ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت بعید به نظر می ‌رسد.

 با این حال، در آمریکا، دولت بایدن یک تیم بسیار مهم را برای ارزهای دیجیتال به رهبری جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده و گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، اتخاذ کرده است.  یلن سال ‌هاست که این بخش را دنبال می‌ کند، اگرچه گاهی اوقات دیدگاهی شکاکانه در رابطه با ارزهای دیجیتال دارد.

گنسلر در سال ۲۰۱۸ در مؤسسه فناوری ماساچوست کلاس‌هایی را در مورد بیت کوین، بلاک چین و سایر موضوعات مربوط به ارزهای دیجیتال ترتیب داد. وی راجع به  رسمی شدن رمزارزها در اینده نزدیک سخنی به میان نیاورده و پیش بینی خاصی در این رابطه ارائه نکرده است. همانطور که گفتیم بیت کوین در سال ۲۰۲۱ در السالوادور و در سال ۲۰۲۲ در جمهوری آفریقای مرکزی به ارز قانونی تبدیل شد، اما در ایالات متحده احتمالاً به این زودی ‌ها چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

با این حال، احتمالاً در سال پیش رو بسیاری از خرده فروشان شروع به پذیرش پرداخت با ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، لایت کوین و دوج ‌کوین‌ خواهند کرد. افزایش استفاده از رمزارز، سیستم‌ های بلاک‌ چین را گسترده ‌تر کرده و آژانس‌ های نظارتی و سیاستمداران را مجبور به اقدامات سریع‌ تر می ‌کند.

البته در این میان سرمایه ‌گذاران نمی ‌توانند بلاتکلیفی را تحمل کنند، بنابراین حتی تعیین مقررات سرسختانه دولت‌ ها به احتمال زیاد بهتر از نوسانات سرسام ‌آور امروزی است.

اما و اگرهای جایگزینی ارزهای دیجیتال با پول های رایج:

  • آینده ارزهای دیجیتال هنوز مطمئن و کاملا امن نیست زیرا ممکن است سیاستگذاران در چند سال آینده تصمیم بگیرند که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و لایت ‌کوین را غیر قانونی اعلام کنند.
  • ممکن است خرده‌ فروشان از پذیرش ارزهای دیجیتال که ارزش آن ‌ها غیرقابل پیش‌بینی است، خودداری کرده و فقط تراکنش‌های سنتی نقدی یا با کارت اعتباری را بپذیرند.
  • هجوم ناگهانی نقض‌ های امنیتی، از کار افتادن پلتفرم‌ ها و سایر تهدیدات برای امنیت سیستم ‌های پرداخت مبتنی بر بلاک ‌چین می ‌تواند اعتماد عمومی به ارزهای دیجیتال را تضعیف کند. به عنوان مثال، پس از فروپاشی TerraUSD  در آوریل ۲۰۲۲، استیبل ‌کوین‌های الگوریتمی اعتبار خود را از دست دادند.

 تحت هر یک از شرایط بالا، رسمیت ارز دیجیتال می‌ تواند چندین سال به تعویق بیفتد. البته بدیهی است که این احتمالات ممکن است فرضی به نظر برسند، اما به همان اندازه که فرضی هستند، بسیار واقعی محسوب می شوند.  در پایان، جامعه ارزهای دیجیتال باید با قانون ‌گذاران در سراسر جهان کنار بیاید، در غیر این صورت موانع زیادی در مقابل پیشرفت ارزهای دیجیتال خواهد بود.

 به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند نباید کل سرمایه خود را صرف خرید بیت‌ کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال‌ دیگری کنید. این بازار تمایل دارد به روش ‌های مرموز و غیرقابل پیش ‌بینی حرکت کند، تجربیات پیشین نشان می دهد قیمت این ارز یک سال سر به فلک کشیده و در سال بعد سقوط می کند. سرمایه ‌گذاران آگاه باید برای درازمدت یک پلتفرم متنوع بسازند که در برابر شکست ‌های چشمگیر در هر بخش، متحمل ضررهای جبران ‌ناپذیر نشود. گزارش: دکتر

پوریا جهانبخشیان –  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا