تولید گرافن اکساید با تلاش محققان ایرانی

احسان عزت پور، مجری این طرح در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره اهمیت تولید این ماده گفت: گرافن اکساید، قوی‌ترین ماده و نانو ذره‌ اندازه‌گیری شده در جهان است. استحکام این ماده 200 برابر بیشتر از فولاد است. امروزه این نانو ماده به دلیل کاربرد زیاد در صنایع الکترونیکی و نظامی جزو کالاها و مواد تحریمی به ایران به حساب می شود. اهمیت این مساله باعث شد تا من سعی کنم با حداقل امکانات و بیشترین راندمان این ماده را تولید کنم.

وی به کاربرد این ماده در صنایع الکترونیکی اشاره کرد و افزود: هم اکنون این ماده برای تولید خازن‌ها، باتری و سنسورها و بیوسنسورها کاربرد زیادی دارد؛گرافن باعث می‌شود تا عمر باتری معمولی 10 برابر افزایش پیدا کند.

وی درباره کاربرد پزشکی این ماده گران قیمت گفت: این ماده می‌تواند از فاسد وخراب شدن دندان جلوگیری و به عنوان یک حامل مناسب در رهایش هوشمند دارو در بافت هدف عمل کند؛ گرافن با حداقل میزان دارو، بیشترین تاثیر را می‌گذارد و باعث کاهش قابل توجهی از تاثیرات جانبی دارو بر سایر اندام‌های بدن می‌شود. این ماده بیشتر برای تولید داروهای ضد سرطان کاربرد دارد.

این فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته شیمی معدنی تصریح کرد: همچنین گرافن به دلیل داشتن پیوندهای غیر اشباع در سطح خود توانایی جذب پساب‌های صنعتی، رنگ‌ها و آفت‌کش‌ها را دارد و به عنوان یک جاذب مناسب در تصفیه آب و واکنش های فتوکاتالیستی کاربرد گسترده ای دارد.

عزت پور درباره وجه تمایز این ماده ساخته شده نسبت به نمونه مشابه خارجی گفت:علاوه بر راندمان 95 درصدی و خلوص بیش از 90 درصد، تولید این ماده بسیار ارزان‌تر از نمونه خارجی است اما متاسفانه هم اکنون گرافن اکساید در ایران بیشتر کاربرد تحقیقاتی دارد و هنوز به طور گسترده مورد استفاده صنایع قرار نگرفته است.

 وی بیان کرد: من پس از ارایه این سنتز به بررسی هم کنش گرافن اکساید با داروی تتراسایکلین پرداختم و بررسی PH و خواص الکتروشیمیایی این ماده را مورد آزمایش قرار دادم.

وی اظهار کرد: هم اکنون ثبت اختراع این ماده در مراحل پایانی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا