نصب آخرین نسخه دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی برای تشخیص شناساگرهای بیماری

شرکت جی‌پی‌کی اینسترومنتس (JPK Instruments‌) یکی از تولیدکنندگان تجهیزات نانوآنالیزی است که برای تحقیقات در بخش زیستی و پزشکی ادوات مختلف تولید می‌کند. این شرکت اخیراً یکی از میکروسکوپ‌های نیروی اتمی خود موسوم به NanoWizard AFM که مجهز به فناوری ForceRobot است را در دانشگاه پوهانگ کره‌جنوبی نصب و راه‌اندازی کرده است. قرار است این میکروسکوپ برای بخش تشخیص پزشکی استفاده شود.
چون وون پارک از مدیران بخش آزمایشگاه مولکولی سوپرسنسیتیو دانشگاه پوهانگ قصد دارد از AFM در بخش تشخیص پزشکی استفاده کند. او معتقد است که AFM ابزاری حساس برای تشخیص زیست شناساگرهای ویژه بیماری است. این میکروسکوپ از حساسیت و سرعت لازم برای انجام آزمون‌های تشخیص طبی برخوردار نیست، اما این گروه تحقیقاتی نشان دادند که اگر از پیمایشگر دارای پوششی ویژه‌ استفاده شود آنگاه می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.
پیشرفت‌های اخیر در بخش فناوری میکروسکوپی موجب شده تا حدودی سرعت تصویربرداری افزایش یابد که با این کار هزینه انجام آزمون مقرون به صرفه می‌شود.
محققان نشان دادند که با استفاده از این میکروسکوپ می‌توان زیست شناساگرهایی نظیر DNA، mRNA و microRNA را در یک سلول شناسایی کرد. با این کار فرصت‌های تازه‌ای در مسیر تشخیص بیماری باز می‌شود.
در این آزمایشگاه از چندین دستگاه مختلف طی سال‌های اخیر استفاده شده‌است. این ابزار جدید شرکت JPK که اخیراً بهبودهایی در ساختار آن داده شده ابزار مناسب‌تری برای کار در این حوزه بوده است؛ به ویژه بعد از این که فناوری ForceRobot روی آن نصب شد.
یونگکیو کیم از مدیران این آزمایشگاه معتقد است که این دستگاه جدید می‌تواند نیاز آن‌ها را برآورده سازد؛ چرا که کار با آن بسیار ساده و تکرارپذیری بالایی دارد. البته نسخه قدیمی این دستگاه و این نوع فناوری پیش از این در این آزمایشگاه وجود داشته و تجربه کار با آن بوده است. نسخه سوم این فناوری امکانات بهتری در اختیار محققان قرار می‌دهد.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،شرکت JPK تخصص ویژه‌ای در حوزه میکروسکوپ نیروی اتمی و انبرک نوری (Optical Tweezer) دارد، تجهیزاتی که در بخش فناوری‌نانو و شیمی سطح کاربردهای متعددی دارند.
دفتر این شرکت در برلین است و شعبه‌های متعددی در آمریکا، انگلستان، ژاپن، چین، فرانسه و سنگاپور دارد.