مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه قطب نجومی کشور است

به گزارش ایرنا، مظفر شریفی در آیین معارفه رییس جدید مرکز نجوم و اختر فزیک مراغه افزود: علم نجوم با توجه به توسعه و حرکت به روز آن نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه از سوی مسوولان است.

وی اظهار کرد: حفظ و توسعه فعالیت های مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه به عنوان قطب نجومی کشور باید در اولویت کارهای مسوولان و نخبگان این علم باشد.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همکاری دانشگاه ها با این مرکز می تواند زمینه های توسعه این مرکز و علم نجوم کشور را تسریع دهد و در این راستا نیز استفاده از ظرفیت علمی پژوهشگران از دیگر محورهای این هدف مهم است.

شریفی افزود: همدلی و همگرایی مسوولان در تمام جوامع یک نیاز برای رشد بود و مرکز نجوم اختر فیزیک مراغه از بدو تاسیس تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده است.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین از پیگیری احیای عظمت از دست رفته تاریخی رصد خانه مراغه خبر داد و گفت: با همکاری مسوولان کشور در صدد هستیم طرح جامع توسعه و احیای این رصد خانه تاریخی را تدوین کنیم.

مهدی دواتگری افزود: اکنون تبدیل مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه علاوه بر اجرای طرح های پژوهشی تبدیل به مرکز آموزش عالی هدف گذاری شده است.

وی اظهارکرد: این اقدام از سال های گذشته با پذیرش دانشجویان مقطع دکتری آغاز شده و سعی می شود با کاربردی کردن تحقیقات پژوهشگران این علم را به سمت تولید هدایت کنیم.

در این آیین حسین عبادی به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه منصوب و از زحمات علی عجبشیری زاده تقدیر شد.

مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه در اردیبهشت سال 81 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک مرکز پژوهشی تاسیس شد.

فعالیت های پژوهشی این مرکز از سال ٨٢ آغاز شده که علاوه بر محققان دانشگاه های داخل کشور محققانی از موسسات پژوهشی خارجی چون موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصدخانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مرکز همکاری داشته اند.

تاکنون اجرای ٤٤٥ طرح پژوهشی توسط محققان در این مرکز پیشنهاد شده که نتیجه آن چاپ بیش از 320 مقاله ISI ، ارایه 42 مقاله در کنفرانس های علمی بین المللی و ارایه 32 مقاله در همایش های علمی ملی است.

این مرکز از مهرماه سال 1392 نیز فعالیت آموزشی خود را با پذیرش چهاردانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته فیزیک نجومی آغاز کرده است.

مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا