تأکید دانشمندان بر آسیبهای مغزی ناشی از مواد سمی آب و هوا

دانشمندانی متخصص در حوزه مختلف پزشکی و صاحبنظران بهداشت زیست محیطی برای نخستین بار به این نتیجه رسیده اند که میان انبوه مواد شیمیایی و سمی موجود در هوا، آب، غذا و محصولات مصرفی روزمره و خطر بروز اختلال در فرآیند رشد مغزی کودکان ارتباط منطقی وجود دارد.

دانشمندان به شماری از اختلالات ناشی از تأثیر مواد سمی بر مغز از جمله ناتوانی عقلانی، اوتیسم، اختلال کم توجهی و سایر ناتوانایی های مربوط به حوزه یادگیری اشاره می کنند

این دانشمندان در قالب پروژه ای موسوم به Project TENDR انجام اقدامات فوری را برای به حداقل رساندن حضور افراد در محیطهای آلوده به ترکیبات سمی و خطرناک خواستار شده اند. به باور آنها، با چنین اقداماتی از رشد مغزی حفاظت می شود. دانشمندان انجام فوری این اقدامات را در حال حاضر خواستار شده و در عین حال از هشدارهای لازم را نیز به نسلهای بعدی می دهند. دانشمندان به شماری از این نوع اختلالات از جمله ناتوانی عقلانی، اوتیسم، اختلال کم توجهی و سایر ناتوانایی های مربوط به حوزه یادگیری اشاره می کنند.

دانشمندان فهرستی از ترکیبات شیمیایی سمی و خطرناک برای رشد مغزی افراد به ویژه کودکان را منتشر کرده اند: آفت کشهای Organophosphate، اترهای PBDEs مورد استفاده در تولیدات ضدآتش، مواد آلاینده مرتبط با سیستمهای احتراقی نظیر خودروها، سرب که عمدتا در صنایع رنگ سازی و تولید لوله های آب به کار گرفته می شود و جیوه.

یکی از دانشمندان اصلی این پروژه تحقیقاتی از انستیتو MIND دانشگاه کالیفرنیا در دیویس می گوید: توافق اخیر دانشمندان در این پروژه یک دستاورد مهم محسوب می شود. شاید 10 سال پیش دستیابی به چنین توافقی امکانپذیر نبوده اما حالا و به لطف تحقیقات علمی مشخص شده که انبوهی از مواد شیمیایی در محیط اطرافمان وجود دارد که به رشد اصولی مغز آسیب می رسانند.

پروژه Project TENDR با حضور دانشمندان عالی رتبه ای از 48 کشور جهان به سرانجام رسیده است. این دانشمندان در برجسته ترین مراکز تحقیقاتی و آکادمیک دنیا حضور دارند.

منبع: eurekalert

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا