درآمیختن مولکول ها و نور در تالار آینه نانو مقیاس

دانشمندان این کار را با به دام انداختن مولکول های رنگ که رنگ شده بودند، در شکاف میان یک نانوذره طلا و یک آیینه انجام دادند. عرض این شکاف تنها یک نانومتر است.زمانی که یک مولکول نور ساطع می کند، انتظار بازگشت نور ساطع شده وجود ندارد اما محققان موفق شدند که با قرار دادن مولکول ها در چنین حفره نوری کوچکی، فوتون ها و یا ذرات نور ساطع شده را قبل از این که به طور کامل فرار کنند، بازگردانند. از سوی دیگر انرژی میان نور و مولکول به عقب و جلو نوسان پیدا می کند و باعث می شود که این دو، یعنی نور و مولکول با هم ترکیب شوند.

جرمی بومبرگ دانشمند مرکز نانو فوتونیک آزمایشگاه کاوندیش در دانشگاه کمبریج در یک بیانیه خبری توضیح داد، این کار شبیه ایجاد یک تالار آینه برای یک مولکول است که تنها صدهزار بار نازکتر از یک تار موی انسان است.
برای به کارگیری مولکول به این روش، محققان باید حفره هایی به عرض تنها یک نانومتر بسازند تا بتوانند نور را به دام اندازند.
آنها از شکاف کوچک میان یک نانو ذره طلا و یک آیینه استفاده کردند و یک مولکول رنگ را که رنگ شده بود، در داخل آن قرار دادند.برای رسیدن به ترکیب مولکول و نور، لازم است که مولکول های رنگ به طرز مناسبی در این شکاف کوچک قرار گیرند.
تلاش های قبلی برای ترکیب مولکول ها با نور پیچیده بودند و تنها در دمای بسیار پایین اتفاق می افتادند؛ اما محققان دانشگاه کمبریج روشی برای تولید این مولکول های نیمه نور، در دمای اتاق ابداع کردند.
 به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،این تعاملات نامعمول مولکول ها با نور، روش های جدیدی را برای دستکاری خواص فیزیکی و شیمیایی ماده ارائه می دهد و می تواند برای پردازش اطلاعات کوانتوم، کمک در درک فرایندهای پیچیده در فوتوسنتز و یا حتی دستکاری پیوندهای شیمیایی میان اتم ها مورد استفاده قرار گیرد.
محققان موفقیت جدید خود را در مقاله ای که هفته جاری در مجله Nature منتشر شد، توضیح دادند.