دسترسی به سیگار و قلیان در کمتر از5 دقیقه

 دکتراحمد جنیدی در مراسم نمادین قلیان را به گلدان تبدیل کنیم، به رواج قلیان به ویژه در بین جوانان اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت و این مجموعه برای رفع این معضل درصدد ایجاد فرهنگ سازی مناسب است تا مصرف مواد دخانی در کشور کاهش یابد.
وی به مضرات فراوان قلیان اشاره کرد و گفت:استعمال مواد دخانی به هر شکل مضرر است و سرطان زایی از جمله مشکلات مصرف این مواد است. 
جنیدی با اشاره به اینکه هر بار استفاده از قلیان معادل 80 تا 100 نخ سیگار است، اظهار کرد:آسیب به پوست، لب، ریه و حنجره از جمله آسیب های استعمال قلیان و سیگار هستند.

** 80 درصد مراکز عرضه قلیان بدون مجوز هستند
وی اظهار کرد:بیش از 80 درصد مراکزعرضه قلیان در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران بدون مجوز هستند و باید اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با اجرای قانون نظام صنفی می توان از ایجاد اینگونه مراکز غیرمجاز جلوگیری کرد و شاهد کاهش چشمگیر مصرف قلیان به خصوص در بین جوانان بود.

** حشیش و گراس در تنباکو
جنیدی به وجود حشیش و گراس در نمونه های بررسی شده تنباکو اشاره کرد و گفت:دانشگاه علوم پزشکی ایران اولین دانشگاهی بود که در بررسی های نمونه ها متوجه حشیش، گراس و مواد اعتیادآور در تنباکو شد.
وی با اشاره به اینکه از مواد اعتیاد آوار برای افزایش مراجعه به مراکز عرضه قلیان استفاده می شود، افزود: قارچ ها هم در نمونه نیز مشاهده شده است.
جنیدی به اقدامات این دانشگاه در هفته بدون دخانیات اشاره کرد و گفت: از 618 مورد بازرسی، 76 مورد اخطار تعطیلی، 49 مورد پلمپ مراکز عرضه، 73 مورد معرفی به دادسراها از جمله اقدامات این مجموعه در هفته بدون دخانیات بوده است.
وی به تصویب قانون جامع مبارزه با دخانیات و آیین نامه اجرایی آن اشاره کردوگفت:ناهماهنگی بین دستگاه ها سبب شده تا این قانون بطور کامل اجرایی نشده و شاهد رشد لجام گسیخته مواد دخانی در کشور باشیم.
جنیدی حفظ و ارتقا سلامت را از اصلی ترین اولویت های دولت یازدهم اعلام و اظهار امیدواری کرد با ایجاد هماهنگی بین مجموعه های مختلف شاهد اجرای کامل قانون جامع مبارزه با دخانیات باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا