ماهی چهره ها را تشخیص میدهد

معمولا در ذهن عموم جامعه، ماهی ها به عنوان موجوداتی کندذهن شناخته می شوند و حتی برخی از افراد معتقدند که حافظه ماهی جند ثانیه بیشتر نیست. با این وجود تحقیقات جدید گروهی از پژوهشگران نشان داده است که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و حتی یک گونه خاص از ماهی های استوای به حدی در زمینه عملکرد مغزی خوب عمل می کند که می تواند چهره انسان ها را از یکدیگر تشخیص بدهد.

این امر از آن جهت برای دانشمندان شگفت انگیز بوده است که پیش از این تصور می شد که تنها پستانداران مجهز به نئوکورتکس می توانند این مکانیزم پیچیده را به خوبی به اجرا دربیاورند. با این وجود این تحقیقات نشان داده است که برای انجام این فرایند نسبتا پیچیده، به ساختار مغزی پیچیده نیازی نخواهد بود و با ساختار مغزی ساده ماهی های یاد شده نیز می توان به این مهم دست پیدا کرد.

دانشمندان در بررسی های خود با قرار دادن دو چهره متفاوت در معرض دید یک ماهی دریافتند که ماهی کمانگیر (archerfish) می تواند به خوبی نسبت به چهره های مختلف عکس العمل های متفاوتی را از خود ارائه کند. به این ترتیب محققان معتقدند که ماهی ها بیش از آن چیزی که پیش از این تصور آن می رفته است نسبت به محیط اطراف خود آگاه هستند. این امر موجب می شود تا خط بطلانی بر روی تئوری عدم حس شدن درد توسط ماهی ها کشیده شود.

منبع: Gizmodo