کاهش مصرف آب کشاورزی با توسعه کشت های گلخانه ای

بحث بحران آب در کشور از چالش های بسیار مهم است که برای مهار آن نیاز به برنامه ریزی و اجرای طرح های موثر است. با توجه به مصرف بسیار بالای آب در بخش کشاورزی، برنامه های گسترده ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش هدررفت آب در این بخش در نظر گرفته شده که یکی از این طرح ها، توسعه کشت گلخانه ای است.

هرچند تاکنون سطح زیر کشت گلخانه ها در کشور ما بسیار پایین است اما مسوولان وزارت جهاد کشاورزی امیدوارند با ارایه آموزش های ترویجی و نیز پرداخت تسهیلات مناسب، کشاورزان و باغداران را به سمت توسعه کشت گلخانه ای سوق بدهند.

علی عصمتی؛ معاون دفتر امور گلخانه‌ ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر طرح توسعه گلخانه ها در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حال اجراست، به خبرنگار سیناپرس گفت: تا پایان سال 1393 سطح گلخانه های کشور چیزی در حدود 9600 هکتار بوده است که عمدتا به کشت سبزی و صیفی اختصاص دارد. کشت محصولاتی چون گل های زینتی، درخت و درختچه ها و نیز توت فرنگی و گیاهان دارویی و… در رده های بعدی قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به لزوم افزایش بهره وری در مصرف آب، توسعه گلخانه ها تا چه اندازه می تواند به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی منجر شود؟ اظهار کرد: خیلی زیاد! کشت در فضاهای کنترل شده یا همان گلخانه ها، در کاهش مصرف آب، نقش بسزایی دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که اگر کشت دو محصول خیار و گوجه فرنگی از فضای باز به داخل گلخانه ها منتقل شود، امکان صرفه جویی 3 میلیارد مترمکعب آب در هر دوره تولید وجود دارد. این موضوع بیانگر اهمیت کشت های گلخانه ای است.

عصمتی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی که در تمام دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه به وجود آمده و کشور ما هم چندین سال پیاپی است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، چاره ای جز رفتن به سمت تولیدات گلخانه ای نداریم.

اگر کشت دو محصول خیار و گوجه فرنگی از فضای باز به داخل گلخانه ها منتقل شود، امکان صرفه جویی 3 میلیارد مترمکعب آب در هر دوره تولید وجود دارد

معاون دفتر امور گلخانه‌ ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از طرف دیگر، انتقال کشت محصولات کشاورزی از فضای باز به داخل گلخانه، میزان استفاده از اراضی مرغوب کشاورزی را به یک دهم کاهش می دهد. یعنی اگر برای کشت مقدار مشخصی خیار یا گوجه فرنگی در فضای باز به 10 هکتار زمین نیاز باشد، کشت آن در گلخانه به یک هکتار زمین نیاز دارد. بنابراین بخش زیادی از اراضی مرغوب کشاورزی آزاد می شود و می توان از این اراضی برای کشت محصولات اصلی زراعی و باغی استفاده کرد.

وی با اشاره به هزینه های متفاوت احداث گلخانه، تصریح کرد: گلخانه ها با توجه به تیپ های مختلفی که دارند و در مناطق مختلفی که احداث می شوند، هزینه های متفاوتی دارند. قیمت احداث گلخانه در مناطق گرمسیری که شرایط مساعدتری دارند با مناطق سردسیر کاملا فرق می کند. بنابراین نمی توان قیمت مشخصی را ذکر کرد و هزینه تمام شده تابع عواملی چون منطقه، تیپ گلخانه و تجهیزات به کار رفته است.

عصمتی با بیان اینکه نظارت بر احداث گلخانه ها از سوی چندین ارگان صورت می پذیرد، گفت: مدیریت های باغبانی سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و نیز بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل و پرداخت کننده تسهیلات، بر احداث گلخانه ها نظارت می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور ارتقای دانش فنی تولیدکنندگان، دوره های آموزشی زیادی برگزار شده است. تولیدکنندگانی که به تازگی می خواهند در این عرصه حضور پیدا کنند و تولیدکنندگانی که از قبل ورود پیدا کردند در کنار کارشناسان فعال در این زمینه، از شرکت کنندگان در این دوره ها هستند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا