ساماندهی و مدیریت فناوری چاپگرهای سه ‌بعدی

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری ساخت افزایشی (Additive Manufacturing) یا همان تولید قطعات با استفاده از چاپگرهای سه بعدی یکی از روش های ساخت پیشرفته و از فناوری‌های متحول کننده آینده است که در گزارش های مختلف آینده پژوهی بر اهمیت آن تأکید شده است.
اما به نظر می رسد این فناوری سریع تر از پیش بینی ها در حال اثرگذاری بر اقتصاد جهانی است.
بنا به گزارش‌های رسمی معتبر، میزان درآمد حاصل از صنعت تولید افزایشی در 10 سال گذشته چهار برابر شده است. این در حالی است که تلاش بی‌وقفه فعالان این عرصه برای کاهش قیمت دستگاه‌های تولید افزایشی رومیزی و همچنین افزایش تولید دستگاه‌های تولید افزایشی در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی ادامه دارد. 
توسعه این فناوری محصول کار مشترک محققان از رشته های مختلفی همچون مهندسی نرم افزار، برق، مکانیک و مواد بوده و پیچیدگی‌های این فناوری نیز ریشه در ماهیت بین رشته ای آن دارد.
توسعه روز افزون این فناوری در دنیا از یک سو و جذابیت های بالای فنی این روش ساخت، باعث شده تا مراکز مختلف همچون دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و صنایع بهره بردار داخلی نیز به این حوزه ورود داشته باشند. 
هر چند این همگامی با موج تحولات فناوری در عرصه بین المللی نشان از پویایی محققان و صنعتگران ایرانی دارد اما این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که در مواجهه با امواج فناوری باید با برنامه ریزی و چشم باز حرکت کرد تا امکان بهره برداری حداکثری از فرصت ها به وجود آید و قطعاً در این مسیر باید از تجارب گذشته درس گرفت.
هزینه های هنگفت و خروج ارز از کشور، خرید دستگاه های متنوع بدون در نظر گرفتن قابلیت های فنی جهت مرتفع نمودن نیاز متقاضیان، مشکلات تعمیر و نگهداری و وابستگی به مواد اولیه وارداتی برخی از مشکلاتی است که می تواند تهدیدی برای طرف تقاضای این فناوری در داخل باشد.
از سوی دیگر، تمرکز بر فناوری های سطح پایین، رقابت غیرسازنده و عدم آگاهی از نیاز واقعی مصرف کنندگان برخی از تهدیدات طرف عرضه این فناوری در داخل کشور محسوب می شود. 
با درک اهمیت این موضوع، ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارد با مشارکت همه فعالان این حوزه، نقشه راه این فناوری در کشور را تدوین کند.
ترسیم نقشه راه عملیاتی این حوزه می تواند زمینه را برای توسعه متوازن صنعت تولید افزایشی با نقش آفرینی موثر و مناسب همه ذی نفعان (دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، مراکز ارائه خدمات، سازندگان تجهیزات، تولیدکنندگان مواد اولیه، صنایع بهره بردار ) فراهم کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا