آزمایش ژنتیک برای لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی را می توان یکی از مرموزترین هنرمندان جهان به حساب آورد؛ او که آثار هنری برجسته ای مانند مونالیزا یا شام آخر را از خود به جای گذاشته است، در کشور ایتالیا به دنیا آمد ولی مرگ او در سال 1519 میلادی و در کشور فرانسه رخ داد. در این میان گفته می شود که داوینچی در قلعه آمبویزه به خاک سپرده شده است و یک مقبره در این قلعه به او نسبت داده شده است.

برای این کار ابتدا نمونه ای از دی ان ای موجود در استخوان های یافته شده در این مقبره برداشت شده است تا در ادامه از آنها برای تائید هویت داوینچی استفاده شد.

برای مدت ها درباره صحت این موضوع تردیدهایی وجود داشته است ولی دانشمندان قصد دارند تا به این تردیدها خاتمه بدهند و بتوانند به صورت کامل این موضوع را رد کرده و یا تائید کنند. برای این کار ابتدا نمونه ای از دی ان ای موجود در استخوان های یافته شده در این مقبره برداشت شده است تا در ادامه از آنها برای تائید هویت داوینچی استفاده شد.

برای تطبیق این نمونه های دی ان ای، دانشمندان به سراغ آثار هنری داوینچی رفته اند تا بتوانند نمونه دی ان ای خالق آنها را بر روی آنها بیابند. علت این که دی ان ای داوینچی بر روی آثار او قابل یافت خواهد بود این است که گفته می شود این نقاش برجسته علاوه بر قلم موی نقاشی، از انگشتان خود نیز برای ترسیم تصاویر استفاده می کرده است.

دانشمندان یکی از گزینه های بسیار محتمل برای یافتن دی ان ای داوینچی را نقاشی تحسین مگی (Adoration of the Magi) می دانند که در حال حاضر در شهر فلورانس در ایتالیا نگهداری می شود. شایان ذکر است که این فرایند با همکاری انستیتوی جی کریگ ونتر (J. Craig Venter) در آمریکا به انجام می رسد که این مرکز، سابقه ای طولانی و درخشان در کار کردن با ژن های انسان دارد.

منبع: foxnews

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا